@article { author = {foroghi, Fardin and vatanzad, hajar and hasanzadeh, masoomeh}, title = {The mediating role of organizational commitment in the relationship between job motivation and organizational entrepreneurship}, journal = {Positive Behavior in Educational Organizations}, volume = {1}, number = {2}, pages = {58-68}, year = {2023}, publisher = {Mohaghegh Ardabili University}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22098/pbeo.2023.10584.1001}, abstract = {Background  and  Aim: One of the desirable mechanisms for organizations to respond quickly and appropriately to increasing environmental changes is the creation of entrepreneurial organizations. The purpose of this study is to determine the effect of job motivation on organizational entrepreneurship mediated by organizational commitment. The present study is descriptive-correlational in nature of the type of structural equation model and applied in terms of purpose Methods: This is an applied research that has been done in a descriptive way. The statistical population included all the primary school teachers of Pakdasht city in the number of 800 people, and 260 people were selected for the study by stratified random sampling method and based on the Karjesi and Morgan table. The data collection tool was a questionnaire which its validity was reviewed and confirmed based on the collective opinion of experts and university professors. Also, its reliability was obtained using Cronbach's alpha test for different parts of the questionnaire from 0.74 to 0.94. Data analysis in this study was performed in two parts: descriptive statistics and inferential statistics using SPSS/22 software. Results: The collected data were analyzed by Spss, lisrel software. The results show that the direct effect of job motivation and organizational commitment on organizational entrepreneurship is 0.18 and 0.82, respectively. Also, the indirect effect of job motivation on organizational entrepreneurship mediated by organizational commitment was 0.47. Given the role of organizational entrepreneurship in achieving the goals of the organization and its impact on job motivation and organizational commitment, managers in organizations should support the field to promote entrepreneurial culture in the organization. Conclusion: : Given the role of organizational entrepreneurship in achieving the goals of the organization and its impact on job motivation and organizational commitment, managers in organizations should support the field to promote entrepreneurial culture in the organization..}, keywords = {Job passion,organizational commitment,Organizational entrepreneurship}, title_fa = {نقش میانجی تعهد سازمانی در رابطه اشتیاق شغلی با کارآفرینی سازمانی}, abstract_fa = {زمینه و هدف: یکی از سازوکارهای مطلوب سازمان‌ها برای پاسخ سریع و مناسب به تغییر و تحولات روز افزون محیطی، ایجاد سازمان‌های کارآفرین است. هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر اشتیاق شغلی بر کارآفرینی سازمانی با میانجی تعهد سازمانی می‌باشد. روش: پژوهش حاضر از نظر ماهیت محتوایی توصیفی- همبستگی ز نوع مدل معادلات ساختاری و از منظر هدف کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش را، معلمان شاغل به تدریس در دوره‌ی ابتدایی سال تحصیلی 1401-1400  منطقه شهری و روستایی به تعداد 1340 نفر تشکیل می‌دهند. روش نمونه‌گیری به کار گرفته شده، روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای است. همچنین با توجه به ناهمگون بودن جامعه آماری از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نیز استفاده گردید که از میان جامعه‌ی آماری پیش گفته، بر اساس جدول مورگان نمونه‌ای به حجم 310 نفر (223 نفر زن و 87 نفر مرد) انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های اشتیاق شغلی سالانوا و شوفلی (2004)، تعهد سازمانی آلن و مایر (1990)، و از پرسشنامه کارآفرینی سازمانی بارینگر و بلودرن (1999) استفاده شد. داده های گردآوری شده با نرم افزار Spss , lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافته‌ها: نتایج حاکی از اثر مستقیم اشتیاق شغلی و تعهد سازمانی بر کارآفرینی سازمانی به ترتیب 18/0 و 82/0 می‌باشد. همچنین اثر غیر مستقیم اشتیاق شغلی بر کارآفرینی سازمانی با میانجی تعهد سازمانی 47/0 به دست آمد. نتیجه‌گیری: با توجه به نقش کارآفرینی سازمانی در تحقق اهداف سازمان و تاثیرپذیری آن از اشتیاق شغلی و تعهد سازمانی شایسته است مدیران در سازمان­ها زمینه را برای ارتقاء فرهنگ کارآفرینی در سازمان حمایت کنند.}, keywords_fa = {اشتیاق شغلی,تعهد سازمانی,کارآفرینی سازمانی}, url = {https://pbeo.uma.ac.ir/article_2188.html}, eprint = {https://pbeo.uma.ac.ir/article_2188_21b64d06b639fa224837e69fa7c7e10a.pdf} }