دانشگاه محقق اردبیلیرفتار مثبت در سازمانهای آموزشی1220230721Identifying the consequences of promoting digital literacy in the educational system using a synthesis approachشناسایی پیامدهای ارتقای سواد دیجیتال در نظام آموزشی با استفاده از رویکرد سنتزپژوهی1212092FAسلیم کاظمی0000-0002-1428-2411دریا عاقل زادهکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانافشین دیوبنددانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه ارومیه،ارومیه، ایران.Journal Article20230614The current research was conducted with the aim of identifying the consequences of promoting digital literacy in the educational system using a synthesis research approach. This research has been carried out in terms of practical purpose and with a meta-composite qualitative method. The statistical population is all the studies conducted in the period of 1380-1401. In this regard, 54 researches in the field of the desired subject were evaluated and finally 21 articles were selected purposefully and by analyzing the content and composition of related literature, a total of 49 codes and 12 key categories were identified and analyzed during the process of searching and systematic combination of texts, and its validity was It was confirmed through Cohen's kappa test. The results of the analysis showed that self-efficacy, success in learning, self-control, risk-taking, anxiety reduction, individual performance, online interactions, process improvement, successful management, transformability, applicability and professional development are the consequences of digital literacy in the educational system. In order to promote digital literacy in the educational system, hardware and software needs must be met in the educational process.پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیامدهای ارتقای سواد دیجیتال در نظام آموزشی با استفاده از رویکرد سنتزپژوهی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و با روش کیفی فراترکیب(سنتزپژوهی) انجام شده است. جامعه آماری، کلیه مطالعات انجامشده در بازه زمانی 1380 الی 1401 است. در این راستا 54پژوهش در زمینه موضوع موردنظر ارزیابی و درنهایت 21 مقاله بهصورت هدفمند انتخاب گردید و با تحلیل محتوا و ترکیب ادبیات مربوط، درمجموع 49 کد و 12 مقوله کلیدی طی فرایند جستوجو و ترکیب نظاممند متون شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت و اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کوهن تأیید گردید. نتایج تحلیل نشان داد که خودکارآمدی، موفقیت در یادگیری، خودکنترلی، ریسک پذیری، کاهش اضطراب، عملکرد فردی، تعاملات انلاین، بهبود فرآیند، مدیریت موفق، تحول پذیری، کاربرد پذیری و توسعه حرفه ای از پیامدهای سواد دیجیتال در نظام آموزشی می باشد. در راستای ارتقای سواد دیجیتال در نظام آموزشی باید نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری در فرآیند آموزشی تامین شود.https://pbeo.uma.ac.ir/article_2092_83013711203493fd59818e2b5ec0c059.pdfدانشگاه محقق اردبیلیرفتار مثبت در سازمانهای آموزشی1220230713Presenting a paradigmatic model of teachers' competence based on the document of the fundamental transformation of educationارائه الگوی پارادایمی شایستگی معلمان مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش2244226410.22098/pbeo.2023.12644.1018FAفاطمه نوشادیدانشجو کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان کازرون، ایرانعلی میرزایی قلعه جوقدانشجو کارشناسی رشته آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان تهران، ایرانمحمد باقری دادوکلاییدانشجو کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان ساری، ایرانعلی اکبر والیدانشجو دکتری رشته برنامه ریزی درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان شیراز، ایرانJournal Article20230405Background and purpose: The purpose of this research is to provide a paradigmatic model of school teachers' competence based on the document of the fundamental transformation of education.<br /><br />Method: The current research method is qualitative and using the foundation plan. In this method, the text of transformation has been thoroughly checked word by word and the sentences and propositions related to the competence of the teachers have been selected. In open coding, 121 propositions were presented, in focal coding, 10 components were presented, and finally, the paradigm model of teachers' competence was presented. Also, to check the validity and the current method, the research findings and the method of implementation were referred to three transformation experts and one education expert.<br /><br />Findings: The findings of the research show that religious merits and conditions and facilities are the cause of his merits. Religious competences with the components of achieving a virtuous life, knowledge and love of God, belief in monotheism, appreciation of God and increasing the insight and conditions and facilities of the teacher also include the components of the establishment of the system for measuring the competences of teachers, training and empowering teachers and participation Teachers are except causal conditions in curriculum planning. Also, moral competences with trustworthy components, truthfulness, self-esteem, courage and inherent and acquired characteristics are among the conditions of the fields. Being just with the components of not having a racist view, helping to achieve global justice, observing educational justice, anti-tyranny and revolutionary spirit, and physical and mental health with the components of having spirit and vitality, physical health, personal health and environmental health, and exercise and healthy except Conditions. They are interlopers. Scientific competence with the components of familiarity with the fields of education and training, respecting scientific introductions, the field of research development and having basic knowledge and education, and personal and social competence with the components of social participation, communication with specialists and communication with specialists and communication with specialists and treatment It becomes one of the strategies with the family. And finally, professional competence with entrepreneurship components, self-growth and excellence, financial discipline, empowering students, using existing capacities, and growing and educating students are among the consequences. Conclusion: Recognizing the competencies in the country's teacher training system can help policy makers and educational planners in the appropriate strategies to reduce the gap between the current and desired situation in this field and to improve the status of the components of the auxiliary competence.زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی پارادایمی شایستگی معلمان مدارس مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میباشد<br /><br />روش: روش پژوهش حاضر کیفی و با استفاده از رویکرد داده بنیاد میباشد. در این روش متن سند تحول به خوبی و کلمه به کلمه بررسی شده و جملات و گزاره های مرتبط با شایستگی معلمان انتخاب شدهاند. در کدگذاری باز 121 گزاره، در کدگذاری محوری 10 مولفه و در نهایت مدل پارادایمی شایستگی معلمان ارائه شد. همچنین جهت بررسی اعتبار و روش حاضر، یافتههای پژوهش و شیوه اجرای روش به سه نفر از متخصصان سند تحول و یک نفر کارشناس تعلیم و تربیت ارجاع داده شد.<br /><br />یافتهها:یافتههای پژوهش بیانگر این است که شایستگیهای دینی و شرایط و امکانات معلم موجب و علت شایستگیهای وی میباشند. شایستگی های دینی با مولفههای دستیابی به حیات طیبه، معرفت و محبت به خدا، اعتقاد به توحید، قدر شناسی از خداوند و افزایش بصیرت و شرایط و امکانات معلم نیز شامل مولفههای استقرار نظام سنجش شایستگی های معلمان، آموزش و توانمندسازی معلمان و مشارکت معلمان در برنامه ریزی درسی جز شرایط علّی محسوب میشوند. همچنین شایستگیهای اخلاقی با مولفههای امانتدار، حقیقت جو، عزت نفس، شجاعت و ویژگیهای ذاتی و اکتسابی جز شرایط زمینهای میباشند. عادل بودن با مولفههای نداشتن نگاه نژادپرستانه، کمک به تحقق عدل جهانی، رعایت عدالت آموزشی، ظلم ستیزی و روحیه انقلابی و سلامت جسم و روان با مولفههای داشتن روحیه و نشاط، سلامت جسمی، سلامت فردی و بهداشت محیطی و ورزش و تفریح سالم جز شرایط مداخله گر می باشند. شایستگی علمی با مولفههای آشنایی با ساحتهای تعلیم و تربیت، ارج نهادن به دستاوردهای علمی، توسعه زمینه پژوهشگری و برخوداری از دانش پایه و تعقل و شایستگی فردی و اجتماعی با مولفههای مشارکت جویی، ارتباط با متخصصان و ارتباط موثر با خانواده جز راهبردها محسوب میشود. و در نهایت شایستگی حرفهای با مولفههای کارآفرینی، رشد و تعالی خود، انضباط مالی، توانمندسازی دانشآموزان، استفاده از ظرفیتهای موجود و رشد و تعالی دانش آموزان جز پیامدها محسوب میشوند.<br /><br />نتیجهگیری: شناخت شایستگیها در نظام تربیت معلم کشور می تواند به سیاستگذاران و برنامه ریزان آموزشی در اتخاذ راهبردهای مناسب برای کاهش شکاف بین وضع موجود و مطلوب در این زمینه و ارتقای وضعیت مؤلفههای شایستگی یاری رساند.https://pbeo.uma.ac.ir/article_2264_a9d5c1246ecdb106711abcd391426712.pdfدانشگاه محقق اردبیلیرفتار مثبت در سازمانهای آموزشی1220230701The role of spiritual leadership dimensions on job performance of primary school teachers in Pakdashtنقش ابعاد رهبری معنوی در عملکرد شغلی معلمان مدارس ابتدائی شهرستان پاکدشت4557219010.22098/pbeo.2022.2190FAعلی مرادیآموزگار ابتدایی، آموزش و پرورش اردبیلمحمد رضا سلیمانپوررشته ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ورامین پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایرانفاطمه رضانژادعلوم تربیتی، رشته مدیریت آموزشی، واحد ورامین پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایرانJournal Article20230531Abstract<br />Introduction: A spiritual leader is someone who uses the values, attitudes, and behaviors that are necessary for their own and others' inner motivation to improve the job performance of the members of the organization to ensure the spiritual survival of the organization by doing common goals and establishing organizational culture. In this work, the relationship between the dimensions of spiritual leadership and job performance of elementary teachers in Pakdasht city has been studied.<br />Research methodology: This is an applied research that has been done in a descriptive way. The statistical population included all the primary school teachers of Pakdasht city in the number of 800 people, and 260 people were selected for the study by stratified random sampling method and based on the Karjesi and Morgan table. The data collection tool was a questionnaire which its validity was reviewed and confirmed based on the collective opinion of experts and university professors. Also, its reliability was obtained using Cronbach's alpha test for different parts of the questionnaire from 0.74 to 0.94. Data analysis in this study was performed in two parts: descriptive statistics and inferential statistics using SPSS/22 software.<br />Findings: Regression analysis of independent variables affecting job performance in Pakdasht primary schools showed that the five variables of organizational commitment, altruism, productivity, faith and perspective in Pakdasht primary schools explain a total of 52% of changes in job performance in teachers.<br />It can be concluded that teachers' job performance can be improved through the dimensions of spiritual leadership, because in the new global conditions, this leadership style can save organizations in turbulent conditions.<strong>زمینه و هدف</strong><strong>:</strong> رهبر معنوی کسی است که با استفاده از ارزشها، طرز تلقیها و رفتارهایی که لازمه انگیزش درونی خود و دیگران است، با بهبود عملکرد شغلی، بقای معنوی اعضای سازمان را فراهم کند و این کار را از طریق ایجاد اهداف مشترک و استقرار فرهنگ سازمانی انجام میدهد. در این پژوهش، رابطه بین ابعاد رهبری معنوی با عملکرد شغلی معلمان ابتدایی شهرستان پاکدشت مطالعه شده است.
<strong>روش:</strong> این تحقیق از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی است که به روش توصیفی و از نوع همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدائی شهرستان پاکدشت به تعداد 800 نفر بود که با روش نمونه­گیری تصادفی طبقهای نسبی و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 260 نفر برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که روایی آن بر اساس نظر جمعی از متخصصان و اساتید دانشگاه بررسی و تأیید گردید. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای قسمتهای مختلف پرسشنامه 74/0 تا 94/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل اطلاعات در این تحقیق در دو بخش روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی و با استفاده از نرمافزار SPSS/22 انجام شده است.
<strong>یافتهها:</strong> تحلیل رگرسیون نشان داد که پنج متغیر تعهد سازمانی، نوع دوستی، بهره­وری، ایمان و دیدگاه در مدارس ابتدایی پاکدشت در مجموع 52 درصد از تغییرات عملکرد شغلی معلمان را تبیین می­کند. می­توان نتیجه گرفت از طریق ابعاد رهبری معنوی عملکرد شغلی معلمان را بهبود بخشید چرا که در شرایط جدید جهانی، این شیوه رهبری میتواند نجاتبخش سازمانها در شرایط متلاطم باشد.
<strong>نتیجهگیری:</strong> یکی از مهمترین مسائل آموزش و پرورش داشتن نیروی انسانی ماهر و باانگیزه است؛ زیرا چنانچه فعالیتهای آموزشی و پرورشی که در دوران تحصیل به دانشآموزان ارائه میشود تحت هدایت معلمان ماهر و باانگیزه باشد، قطعاً در مسیری مطلوب و مناسب آینده جامعه قرار میگیرد.https://pbeo.uma.ac.ir/article_2190_55c6538a010685fa9913a31bf9944149.pdfدانشگاه محقق اردبیلیرفتار مثبت در سازمانهای آموزشی1220230711The mediating role of organizational commitment in the relationship between job motivation and organizational entrepreneurshipنقش میانجی تعهد سازمانی در رابطه اشتیاق شغلی با کارآفرینی سازمانی5868218810.22098/pbeo.2023.10584.1001FAفردین فروغی سوهادبیر آموزش و پرورشهاجر وطن زاددانشگاه فرهنگیانمعصومه حسن زادهدانشگاه فرهنگیانJournal Article20230603<strong>Background and Aim:</strong><strong> </strong>One of the desirable mechanisms for organizations to respond quickly and appropriately to increasing environmental changes is the creation of entrepreneurial organizations. The purpose of this study is to determine the effect of job motivation on organizational entrepreneurship mediated by organizational commitment. The present study is descriptive-correlational in nature of the type of structural equation model and applied in terms of purpose
<strong>Methods:</strong> This is an applied research that has been done in a descriptive way. The statistical population included all the primary school teachers of Pakdasht city in the number of 800 people, and 260 people were selected for the study by stratified random sampling method and based on the Karjesi and Morgan table. The data collection tool was a questionnaire which its validity was reviewed and confirmed based on the collective opinion of experts and university professors. Also, its reliability was obtained using Cronbach's alpha test for different parts of the questionnaire from 0.74 to 0.94. Data analysis in this study was performed in two parts: descriptive statistics and inferential statistics using SPSS/22 software.
<strong>Results:</strong> The collected data were analyzed by Spss, lisrel software. The results show that the direct effect of job motivation and organizational commitment on organizational entrepreneurship is 0.18 and 0.82, respectively. Also, the indirect effect of job motivation on organizational entrepreneurship mediated by organizational commitment was 0.47. Given the role of organizational entrepreneurship in achieving the goals of the organization and its impact on job motivation and organizational commitment, managers in organizations should support the field to promote entrepreneurial culture in the organization.
<strong>Conclusion:</strong><strong> </strong><strong>: </strong>Given the role of organizational entrepreneurship in achieving the goals of the organization and its impact on job motivation and organizational commitment, managers in organizations should support the field to promote entrepreneurial culture in the organization..<strong>زمینه و هدف</strong><strong>:</strong> یکی از سازوکارهای مطلوب سازمانها برای پاسخ سریع و مناسب به تغییر و تحولات روز افزون محیطی، ایجاد سازمانهای کارآفرین است. هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر اشتیاق شغلی بر کارآفرینی سازمانی با میانجی تعهد سازمانی میباشد.
<strong>روش:</strong> پژوهش حاضر از نظر ماهیت محتوایی توصیفی- همبستگی ز نوع مدل معادلات ساختاری و از منظر هدف کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش را، معلمان شاغل به تدریس در دورهی ابتدایی سال تحصیلی 1401-1400 منطقه شهری و روستایی به تعداد 1340 نفر تشکیل میدهند. روش نمونهگیری به کار گرفته شده، روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای است. همچنین با توجه به ناهمگون بودن جامعه آماری از روش نمونهگیری طبقهای نیز استفاده گردید که از میان جامعهی آماری پیش گفته، بر اساس جدول مورگان نمونهای به حجم 310 نفر (223 نفر زن و 87 نفر مرد) انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای اشتیاق شغلی سالانوا و شوفلی (2004)، تعهد سازمانی آلن و مایر<strong> (</strong>1990<strong>)</strong>، و از پرسشنامه کارآفرینی سازمانی بارینگر و بلودرن (1999) استفاده شد. داده های گردآوری شده با نرم افزار Spss , lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت
<strong>یافتهها:</strong> نتایج حاکی از اثر مستقیم اشتیاق شغلی و تعهد سازمانی بر کارآفرینی سازمانی به ترتیب 18/0 و 82/0 میباشد. همچنین اثر غیر مستقیم اشتیاق شغلی بر کارآفرینی سازمانی با میانجی تعهد سازمانی 47/0 به دست آمد.
<strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به نقش کارآفرینی سازمانی در تحقق اهداف سازمان و تاثیرپذیری آن از اشتیاق شغلی و تعهد سازمانی شایسته است مدیران در سازمان­ها زمینه را برای ارتقاء فرهنگ کارآفرینی در سازمان حمایت کنند.https://pbeo.uma.ac.ir/article_2188_21b64d06b639fa224837e69fa7c7e10a.pdfدانشگاه محقق اردبیلیرفتار مثبت در سازمانهای آموزشی1220230701the effect of perceived organizational support on teachers' organizational cynicism with the mediating role of organizational silenceبررسی تاثیر حمایت سازمانی ادراک شده بر بدبینی سازمانی معلمان با میانجی گری سکوت سازمانی6983226310.22098/pbeo.2023.11029.1008FAمهدی عبداله زادهگروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0009-0008-4189-1918محمد اسمعیلیگروه علوم تربیتی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانJournal Article20230605<strong>Background and Aim:</strong> Considering the central and strategic role that education plays in the development of other organizations and ultimately society, as well as the key role of teachers who are considered the main asset in this organization, their silence, and pessimism towards the organization can lead to problems. becomes great for the organization, so identifying the reasons and solutions to solve it is necessary and important. Therefore, the present study was conducted to investigate the effect of perceived organizational support on organizational pessimism with the mediating role of organizational silence.
<strong>Methods:</strong> This research was quantitative in terms of main strategy and descriptive-correlation in terms of analytical technique. The statistical population of the present study included all the teachers of public schools in Silvana region in Urmia city in the academic year of 2017-2018, in number of 750 people, using stratified random sampling, 256 people were selected as a statistical sample for the study based on the Morgan table. Data collection tools were the standard questionnaires of perceived organizational support by Eisenberger et al. (1986), organizational silence by Vakola and Borados (2005), and organizational pessimism by Dean et al. (1998).
<strong>Results:</strong> Perceived organizational support has a significant and inverse direct effect on teachers' silence behavior (-0.43). Perceived organizational support has a significant and inverse direct effect on teachers' pessimism (-0.51). The direct effect of teachers' silence behavior on teachers' pessimism (0.38) was positive and significant. Also, the results show a negative and significant indirect effect of perceived organizational support on teachers' pessimism with the mediating role of teachers' silence behavior (-0.16).
<strong>Conclusion:</strong> With the necessary organizational support, managers can prevent employees' silence and organizational pessimism while gaining the trust of employees and encouraging them to express their opinions and ideas and participate in organizational decisions.<strong>زمینه و هدف</strong><strong>:</strong> با توجه به نقش محوری و استراتژیکی که آموزش و پرورش در توسعه سایر سازمان ها و نهایتا جامعه ایفا می کند و همینطور نقش کلیدی معلمان که سرمایه اصلی در این سازمان محسوب می شوند، سکوت و بدبینی آنها نسبت به سازمان می تواند منجر به بروز مشکلات بزرگی برای سازمان شود، بنابراین شناسایی دلایل و راهکارهای برطرف کردن آن ضروری و اهمیت دارد.، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر حمایت سازمانی ادراک شده بر بدبینی سازمانی با نقش میانجی سکوت سازمانی انجام شد.
<strong>روش:</strong> این پژوهش از نظر راهبرد اصلی کمی و از نظر تکنیک تحلیلی، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی معلمان مدارس دولتی منطقه سیلوانا در شهرستان ارومیه در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ به تعداد ۷۵۰ نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد ۲۵۶ نفر بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های استاندارد حمایت سازمانی ادراک شده آیزنبرگر و همکاران (۱۹۸۶)، سکوت سازمانی واکولا و بورادوس (۲۰۰۵) و بدبینی سازمانی دین و همکاران (۱۹۹۸) بود.
<strong>یافتهها:</strong> حمایت سازمانی ادراک شده بر رفتار سکوت معلمان (۴۳/۰-) اثر مستقیم معکوس و معناداری دارد. حمایت سازمانی ادراک شده بر بدبینی معلمان (۵۱/۰-) اثر مستقیم معکوس و معناداری دارد. اثر مستقیم رفتار سکوت معلمان بر بدبینی معلمان (۳۸/۰) مثبت و معنادار بود. همچنین نتایج بیانگر اثر غیرمستقیم منفی و معنادار حمایت سازمانی ادراک شده بر بدبینی معلمان با نقش میانجی رفتار سکوت معلمان (۱۶/۰-) است.
<strong>نتیجهگیری:</strong> مدیران می توانند با حمایت های سازمانی لازم، ضمن جلب اعتماد کارکنان و تشویق آنان به اظهارنظرها و بیان ایده ها و مشارکت در تصمیم گیری های سازمانی جلوی سکوت و در نهایت بدبینی سازمانی کارکنان را بگیرند.https://pbeo.uma.ac.ir/article_2263_c97ca2443d1b703b6d81fa43438801d8.pdfدانشگاه محقق اردبیلیرفتار مثبت در سازمانهای آموزشی1220230706Mobile technology or mobile learning: actualization strategies in the teaching-learning processفناوری سیار یا یادگیری سیار: راهبردهای فعلیت بخشیدن در فرآیند یاددهی-یادگیری8492274710.22098/pbeo.2022.2747FAمحمد زارعگروه روانشناسی دانشگاه پیام نور تویسرگانJournal Article20230609<strong>Background and Aim:</strong> Every day we witness the formation of new technologies in education; One of these technologies during the last two decades is mobile technology. The noteworthy point in this context is the difference between the existence of mobile technology and the achievement of mobile learning in the e-teaching-learning process. The purpose of this research is to investigate the capabilities of mobile learning in the electronic teaching-learning process from the two perspectives of the existence of mobile technology and the achievement of mobile learning, and finally to achieve strategies to actualize it during the memorization-learning process.
<strong>Methods:</strong> The research method is qualitative and interpretive in response to the research questions. In order to find the research done in the field of e-learning and mobile learning, these keywords were searched in the internal index databases among scientific research articles. Then, according to the relationship between the researches and the research topic, 7 related researches were analyzed according to the indexing year (1390-1400). In this research, we seek to answer the following questions; 1. What capabilities does mobile learning have for use in the teaching-learning process? 2. What are the strategies for moving from mobile technology to mobile learning in the teaching-learning process?
<strong>Results:</strong> The research showed that mobile technology and mobile learning are different but related to each other. Also, mobile learning has useful capabilities and advantages for use in the teaching-learning process. In order to achieve mobile learning, two categories of applied strategies of technology and education should be considered and used.
<strong>Conclusion:</strong> Mobile learning based on electronic learning and with the help of mobile technologies can increase the effectiveness of learning and academic performance, increase memory, create motivation and strengthen self-efficacy.<strong>زمینه و هدف</strong><strong>:</strong> هر روزه شاهد شکل­گیری فناوریهای نوینی در تعلیم و تربیت هستیم؛ یکی از این فناوریها در طی دو دهه گذشته، فناوری سیار است. نکته قابل توجه در این زمینه، تفاوت بین وجود فناوری سیار و دستیابی به یادگیری سیار در فرآیند یاددهی-یادگیری الکترونیکی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی قابلیتهای یادگیری سیار در فرآیند یاددهی- یادگیری الکترونیکی از دو منظر وجود فناوری سیار و دستیابی به یادگیری سیار و در نهایت دستیابی به راهبردهایی برای فعلیت بخشیدن آن در طی فرآیند یادهی-یادگیری است.
<strong>روش:</strong> روش پژوهش، کیفی و در پاسخ به سوالات پژوهش، تفسیری است. برای دستیابی به پژوهشهای انجام شده در حوزه یادگیری الکترونیکی و یادگیری سیار، این کلیدواژهها در پایگاههای نمایه داخلی در میان مقالات علمی پژوهشی مورد جستوجو قرار گرفت. سپس با توجه به ارتباط پژوهشها با موضوع پژوهش، 7 پژوهش مرتبط با توجه به سال نمایه سازی (1400-1390) مورد تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش در پی پاسخگویی به سوالات زیر هستیم؛ 1. یادگیری سیار دارای چه قابلیتهایی برای کاربرد در فرآیند یاددهی-یادگیری است؟ 2. چه راهبردهایی برای سیر از فناوری سیار به یادگیری سیار در فرآیند یاددهی-یادگیری وجود دارد؟.
<strong>یافتهها:</strong> پژوهش نشان داد که فناوری سیار با یادگیری سیار متفاوت ولی مرتبط به یکدیگرند. همچنین یادگیری سیار داری قابلیتها و مزیتهای مفیدی برای کاربست در فرآیند یاددهی-یادگیری است. برای رسیدن به یادگیری سیار باید دو دسته راهبرد کاربردی فناوری و آموزش مورد توجه واقع شده و بکارگرفته شود.
<strong>نتیجه­گیری:</strong> یادگیری سیار بر پایه یادگیری الکترونیکی و با کمک فناوریهای سیار میتواند موجب اثربخشی یادگیری و عملکرد تحصیلی شده، یادداری را افزایش داده، انگیزه ایجاد کرده و خودکارآمدی را تقویت کند. https://pbeo.uma.ac.ir/article_2747_57ecd4e035269f9c868cb008bedd63ca.pdf