بررسی رابطه بین رفتار سازمانی مثبت‌گرا و عمکرد سازمانی در بین معلمان ابتدایی شهرستان سرعین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیل، اردبیل، ایران

10.22098/pbeo.2023.13487.1031

چکیده

زمینه و هدف: رفتار سازمانی مثبت­گرا با درک و تقویت ویژگی­های مثبت معلمان، هم چنین با شناسایی، سرمایه­گذاری و توسعه نقاط قوت منابع انسانی به دنبال بهبود عملکرد فردی و سازمانی است. در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رفتار سازمانی مثبت­گرا و عملکرد سازمانی در بین معلمان و مدیرآموزگاران ابتدایی شهرستان سرعین می­باشد.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می­باشد. جامعه آماری ما شامل کلیه معلمان و مدیرآموزگاران شهرستان سرعین به تعداد 104 نفر می باشد که به علت کم بودن تعداد جامعه، کلیه افراد به عنوان نمونه انتخاب شدند و لینک پرسشنامه از طریق فضای مجازی شاد به افراد ارسال شد. برای جمع آوری داده­ها از دو پرسشنامه رفتار سازمانی مثبت­گرا لوتانز و همکاران (2007) و عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت (2003) استفاده شد. پایایی پرسشنامه­ها به ترتیب 90/0 و 86/0 گزارش شده است و روایی پرسشنامه براساس نظرات افراد متخصص و اساتید دانشگاه تأیید شده است. .
 یافته‌ها: نتایج تجزیه و تحلیل نشان می­دهد بین مولفه­های رفتار سازمانی، خودکارآمدی، تاب­آوری و خوش­بینی با عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معنی­دار وجود دارد، اما بین امیدواری و عملکرد سازمانی رابطه معنی­داری وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: رفتار مثبت معلمان، به عنوان نوعی رفتار ارزشمند و مفید است که افراد آن را به طور دلخواه و داوطلبانه از خود بروز می­دهند. بنابراین مطالعه و بررسی اینگونه رفتار در سازمان بسیار مهم و ضروری به نظر می­رسد.

کلیدواژه‌ها