تاثیر کیفیت زندگی مدرسه بر سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان با نقش میانجی حمایت تحصیلی و جو مدرسه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2 مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران

10.22098/pbeo.2023.13861.1032

چکیده

زمینه و هدف: رشد سرزندگی تحصیلی، یکی از سازه‌های مثبت روانشناسی است که پژوهشگران در حوزه تحصیلی به آن توجه داشته‌اند و توجه به مولفه‌های روان شناختی، هیجانی و تحصیلی موثر بر آن روزبه روز گسترده تر می‌شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی حمایت تحصیلی و جو مدرسه در رابطه کیفیت زندگی در مدرسه با سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسط در سال تحصیلی 02-1401 می‌باشد.
روش: پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی محسوب می‌شود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دوره متوسطه شهرستان شیروان (1500 نفر) می‌باشد. شرکت‌کنندگان 280 نفر از دانش آموزان دوره متوسطه بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای و فرمول کوکران انتخاب شدند. همه آن‌ها پرسشنامه‌های مربوطه را تکمیل کردند. داده‌ها با مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند.
 یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین کیفیت زندگی در مدرسه، حمایت تحصیلی، جو مدرسه و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. کیفیت زندگی در مدرسه بر سرزندگی تحصیلی دانش آموزان اثر مثبت و معناداری (32/0) دارد و کیفیت زندگی در مدرسه با میانجی‌گری حمایت تحصیلی و جو مدرسه، اثر غیرمستقیم و معناداری بر سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان ایفا می‌کند.
نتیجه‌گیری: مدارس باید جهت افزایش سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان سعی در بهبود کیفیت زندگی در مدرسه و افزایش هر چه بیشتر حمایت تحصیلی و مثبت نمودن جو مدرسه باشند.

کلیدواژه‌ها