رهبری مرزی درسی در مدارس آینده ؛ یک مطالعه ی پدیدار شناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد ارومیه، ارومیه، ایران

2 استاد گروه علوم تربیتی، مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد ارومیه، ارومیه، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه سراسری ارومیه، ارومیه ، ایران

10.22098/pbeo.2023.2738

چکیده

زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی  فعالیت های مرزی مدیران آموزشی در مدارس آینده انجام شده است.
روش: تحقیق از نوع کیفی با رویکرد پدیدارشناسی است. جامعه ی پژوهش شامل کلیه ی مدیران شهرستان خوی بود که 14 نفر به صورت هدفمند و با رعایت قاعده اشباع نظری داده ها انتخاب شدند. جهت انتخاب این افراد از ملاک هایی خاص توسط متخصصان استفاده شده است. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که داده های حاصل از آن رونویسی، سپس کدگذاری، مقوله بندی و در نهایت تم بندی شدند. در مجموع دو مقوله ی اساسی (فعالیت های مرزی داخلی، فعالیت های مرزی خارجی) ، 6 تم اصلی و 14 تم فرعی شناسایی شد و به ارائه جداول توصیفی و پنجره ی مدیریت مرزی انجامید.
 یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده های کیفی نشان داد که مدیران در رفتارهای مختلف مرزی با هدف تنظیم مرزی که مدرسه را از محیط آن جدا می کند، درگیر هستند که آنها را مدیریت مرز نامیدیم و به دسته های زیر تقسیم شدند: (الف) رفتارهایی که فعالیت های مرزی داخلی را منعکس می کرد و شامل جستجوی اطلاعات در مورد نقاط قوت و ضعف، ایجاد اعتماد در میان کارکنان، نشان دادن انصاف به اعضای مدرسه در تصمیم گیری ها بود. و (ب) رفتارهایی که فعالیت های مرزی خارجی را منعکس می کنند و شامل جستجوی اطلاعات از ذینفعان خارجی، به اشتراک گذاری این اطلاعات با معلمان و ایجاد روابط مثبت بین مدرسه و ذینفعان بیرونی بود .
نتیجه‌گیری: مدیریت مرز نه تنها شامل تعاملات با افراد، گروه‌ها و سازمان‌های خارج از مدرسه می‌شود، بلکه بسیاری از فعالیت‌های داخلی را نیز شامل می‌شود که مرز مدرسه را از درون تقویت می‌کند. علاوه بر این ماهیا یافت شد که مدیریت مرزی با سوالاتی که به «چگونه» در مرزهای داخلی و «توسط چه کسی» در مرزهای خارجی پاسخ می دهند، در ارتباط است. مدیریت مرزی توسط تئوری های روابط سازمان – محیط مدرنیست ها حمایت می شود.
 مدیریت مرز آموزشی، مدیریت مرزی، فعالیت های مرزی داخلی و خارجی، تئوری های پشتیبانی کننده

کلیدواژه‌ها