بررسی وضعیت رضایت شغلی و حمایت سازمانی با سلامت روان معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره) تهران، ایران

2 کارشناس مامایی، دانشگاه علوم پزشکی، اردبیل، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روان شناسی تربیتی در دانشگاه محقق اردبیلی

چکیده

چکیده
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رضایت شغلی و حمایت سازمانی با سلامت روان معلمان استان اردبیل انجام شده است.
روش: روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی معلمان شهر اردبیل (6533) در سال 1400 بود که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه پژوهش حاضر، 140 نفر تعیین شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه‌های رضایت شغلی (JSS) اسپکتر (1985)، حمایـت سـازمانی ادراک شـده آیزنبرگـر و همکاران (1986) و سلامت روانی (GHQ-28) گلـدبرگ و هیلیـر (1979) است. برای تجزیه ‌و‌تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون کولموگروف اسمیرنوف ، ضریب هم‌بستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام) با استفاده از نرم‌افزار Spss-26 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد بین رضایت شغلی و حمایت سازمانی با سلامت روان رابطه مثبت معناداری وجود دارد (001/0<P) و هم‌چنین رضایت شغلی و حمایت سازمانی هر دو با هم 23 درصد سلامت روان را پیش‌بینی کردند (001/0<P).
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که رضایت شغلی و حمایت سازمانی قدرت پیش بینی سلامت روان را دارند.
واژه‌های کلیدی: رضایت شغلی، حمایت سازمانی، سلامت روان، معلمان.

کلیدواژه‌ها