شناسایی اسطوره‌ها و طرح واره‌های ذهنی شکل‌دهنده به همکاری‌های علمی بین‌المللی در نظام آموزش عالی کشور با تاکید بر روش کهن الگوی یونگ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران.

3 استاد گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: توسعة فعالیت‌‌های علمی بین‌المللی، یکی از دغدغه‌‌های اصلی دانشگاه‌‌های برتر جهان در راستای بهبود کیفیت، برندسازی و افزایش اعتبار است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی اسطوره‌ها و طرح‌واره‌های ذهنی شکل دهنده به همکاری‌های علمی بین المللی در نظام اموزش عالی کشور انجام گرفته شده است.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با استفاده از روش تحقیق کیفی از نوع توصیفی-تحلیلی انجام شده است. گروه هدف پژوهش حاضر نیز اسناد و مدارک موجود د در این حوزه بود. که با استفاده روش نمونه گیری هدفمند مقالات، کتاب‌ها و اسناد موجود به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده‌ها نیز یادداشت برداری و مرور اسناد بود. برای تحلیل داده‌ها نیز از روش اسطوره‌شناسی با تاکید بر مفهوم کهن الگوی یونگ استفاده گردید.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش بیگانه‌هراسی و توهم توطئه به عنوان اسطوره‌های شکل‌دهنده به همکاری‌های علمی بین‌المللی در در نظام آموزش عالی کشور شناسایی شد.
نتیجه‌گیری: بین‌المللی‌شدن آموزش عالی در کشورها در درجة اول به ارتباط سازنده، تعامل و همکاری علمی پویا و سازنده با جهان خارج نیاز دارد. در این راستا پیشنهاد می‌شود که پیش‌زمینه‌های منفی نسبت به تعاملات بین المللی از قبیل بیگانه‌هراسی و توهم توطئه با احتیاط و با در نظر گرفتن منافع ملی کشور برطرف گردد.

کلیدواژه‌ها