بررسی نقش میانجی‌گری سرمایه اجتماعی در رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی و اشتیاق شغلی معلمان شهر دهدشت.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر

2 کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان.

3 کارشناس علوم تربیتی دانشگاه پیام نور چرام،

4 دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، گروه آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان.

10.22098/pbeo.2023.12951.1021

چکیده

زمینه و هدف: نهاد آموزش‌وپرورش، ازجمله مهم‌ترین نهادهای همه جوامع محسوب می‌شود. به دلیل اهمیت و حساسیت بالای شغل معلمی، اشتیاق شغلی در آموزش و پرورش و در بین معلمان، اهمیت بسزایی دارد. بر این اساس، هدف از انجام این تحقیق بررسی نقش میانجی‌گری سرمایه اجتماعی در رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی و اشتیاق شغلی معلمان شهر دهدشت بود.

روش: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی، ازنظر ماهیت و ازنظر روش گردآوری داده‌ها، یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و ازنظر زمان، مقطعی بود. جامعه آماری معلمان مقطع متوسطه دوم شهرستان کهگیلویه در سال تحصیلی 1400-1401 به تعداد 400 نفر بود. نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران و به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای ساده، تعداد 196 معلم انتخاب شدند. داده‌های با کمک ابزار پرسشنامه‌های استاندارد اشتیاق شغلی سالوانو و شافلی (2008)، مسئولیت اجتماعی حیدرزاده و ره پیما (1392) و سرمایه اجتماعی، ناهاپیت و گوشال (1998) استفاده شد. میزان پایایی ترکیبی پرسشنامه‌ مسئولیت اجتماعی 89/0، سرمایه اجتماعی 91/0 و اشتیاق شغلی 92/0 میزان روایی همگرا پرسشنامه‌ مسئولیت اجتماعی 63/0، سرمایه اجتماعی 77/0 و اشتیاق شغلی 80/0 به دست آمد.

یافته‌ها: ضرایب مسیر به ترتیب بین مسئولیت‌پذیری اجتماعی و اشتیاق شغلی برابر با 44/0، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و سرمایه اجتماعی برابر با 58/0، سرمایه اجتماعی و اشتیاق شغلی برابر با 35/0 و ضریب مسیر غیرمستقیم مسئولیت اجتماعی با نقش میانجی‌گری سرمایه اجتماعی اشتیاق شغلی 33/0 به دست آمد.

نتیجه‌گیری: اشتیاق شغلی معلمان به عنوان یک متغیر روان شناختی می تواند با کمک متغیرهای اجتماعی، ارتقاء و بهبود یابد. در این تحقیق، متغیرهای سرمایه اجتماعی و مسئولیت اجتماعی در بهبود اشتیاق شغلی معلمان، تاثیر معنادار داشتند.

کلیدواژه‌ها