بررسی نقش واسطه‌ای توسعه‌ی حرفه‌ای در تأثیر رهبری معنوی بر توسعه‌ی سازمانی معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارمند آموزش و پرورش استان اردبیل و دانشجوی رشته‌ی مدیریت آموزشی‌، اردبیل‌، ایران

10.22098/pbeo.2023.13152.1027

چکیده

زمینه و هدف: هدف از این مطالعه‌‎، بررسی نقش واسطه‌ای توسعه‌ی حرفه‌ای در تأثیر رهبری معنوی بر توسعه‌ی سازمانی معلمان می‌باشد‌.
روش: روش تحقیق مورد استفاده با توجه به موضوع از نوع همبستگی می‌باشد‌. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کلیه‌ی معلمان مقطع ابتدایی شهر میاندوآب در سال 1400-1401 بود که 210 نفراز معلمان مقطع ابتدایی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند‌.ابزاری که برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شده‌است‌، شامل سه پرسشنامه‌ی رهبری معنوی فرای و همکاران‌، توسعه‌ی حرفه‌ای ایوبی‌،  مقیاس توسعه‌ی سازمانی لاک و کرافورد می‌باشد‌ که روایی و پایایی آنها مورد تأیید اساتید و متخصصان حوزه‌ی مدیریت و سازمان‌ها قرار گرفته‌است‌. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS.16 و با روش رگرسیون و T تک‌نمونه‌ای انجام شد‌‍.
یافته‌ها: نتایج تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد که فرضیه‌ی اول تحقیق مورد تأیید قرار گرفته و نقش تعدیل‌کننده‌ی توسعه‌ی حرفه‌ای در تأثیر رهبری معنوی بر توسعه‌ی سازمانی معلمان مثبت و معنی‌دار است‌. مثبت و معنی‌دار بودن رابطه‌ی رهبری معنوی و توسعه‌ی حرفه‌ای با توسعه‌ی سازمانی معلمان بررسی و به اثبات رسید‌. همچنین در فرضیه‌ای، مثبت و معنی‌دار بودن رابطه‌ی بین رهبری معنوی و توسعه‌ی حرفه‌ای تأیید شد‌.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحلیل‌های آماری‌، پیشنهاد می‌شود در جهت رسیدن معلمان به بینشی عمیق در مورد معنویت در رهبری‌، توانمند‌سازی و توسعه‌ی سازمانی کارگاه‌ها و نشست‌های علمی‌-‌آموزشی برگزار شود‌. 

کلیدواژه‌ها