دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیل، اردبیل، ایران
10.22098/pbeo.2023.13487.1031
چکیده
زمینه و هدف: رفتار سازمانی مثبتگرا با درک و تقویت ویژگیهای مثبت معلمان، هم چنین با شناسایی، سرمایهگذاری و توسعه نقاط قوت منابع انسانی به دنبال بهبود عملکرد فردی و سازمانی است. در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رفتار سازمانی مثبتگرا و عملکرد سازمانی در بین معلمان و مدیرآموزگاران ابتدایی شهرستان سرعین میباشد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری ما شامل کلیه معلمان و مدیرآموزگاران شهرستان سرعین به تعداد 104 نفر می باشد که به علت کم بودن تعداد جامعه، کلیه افراد به عنوان نمونه انتخاب شدند و لینک پرسشنامه از طریق فضای مجازی شاد به افراد ارسال شد. برای جمع آوری دادهها از دو پرسشنامه رفتار سازمانی مثبتگرا لوتانز و همکاران (2007) و عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت (2003) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها به ترتیب 90/0 و 86/0 گزارش شده است و روایی پرسشنامه براساس نظرات افراد متخصص و اساتید دانشگاه تأیید شده است. . یافتهها: نتایج تجزیه و تحلیل نشان میدهد بین مولفههای رفتار سازمانی، خودکارآمدی، تابآوری و خوشبینی با عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد، اما بین امیدواری و عملکرد سازمانی رابطه معنیداری وجود ندارد. نتیجهگیری: رفتار مثبت معلمان، به عنوان نوعی رفتار ارزشمند و مفید است که افراد آن را به طور دلخواه و داوطلبانه از خود بروز میدهند. بنابراین مطالعه و بررسی اینگونه رفتار در سازمان بسیار مهم و ضروری به نظر میرسد.
رزم طلب, ناصر. (1402). بررسی رابطه بین رفتار سازمانی مثبتگرا و عمکرد سازمانی در بین معلمان ابتدایی شهرستان سرعین. رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 1(3), 1-14. doi: 10.22098/pbeo.2023.13487.1031
MLA
ناصر رزم طلب. "بررسی رابطه بین رفتار سازمانی مثبتگرا و عمکرد سازمانی در بین معلمان ابتدایی شهرستان سرعین", رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 1, 3, 1402, 1-14. doi: 10.22098/pbeo.2023.13487.1031
HARVARD
رزم طلب, ناصر. (1402). 'بررسی رابطه بین رفتار سازمانی مثبتگرا و عمکرد سازمانی در بین معلمان ابتدایی شهرستان سرعین', رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 1(3), pp. 1-14. doi: 10.22098/pbeo.2023.13487.1031
VANCOUVER
رزم طلب, ناصر. بررسی رابطه بین رفتار سازمانی مثبتگرا و عمکرد سازمانی در بین معلمان ابتدایی شهرستان سرعین. رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 1402; 1(3): 1-14. doi: 10.22098/pbeo.2023.13487.1031