بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و اشتیاق شغلی با توانمند سازی معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دبیر آموزش و پرورش

10.22098/pbeo.2023.11325.1011

چکیده

زمینه و هدف: مهم­ترین عامل توسعه نظام تعلیم و تربیت جامعه، وجود معلمان با انگیزه و اثربخش است. معلمان عامل اصلی فرایند آموزش و یادگیری هستند و می­توانند با داشتن سطح بالای انگیزه، روحیه و رضایت خاطر، تاثیر­گذاری نظام آموزش و پرورش کشور را تضمین کنند. هدف از این پژوهش بررسی رابطه رهبری اخلاقی و اشتیاق شغلی با توانمند سازی معلمان می­باشد.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی - همبستگی می باشد. جامعه­ی آماری پژوهش را کلیه­ی معلمان زن و مرد دوره ابتدائی شهرستان خلخال به تعداد 350 نفر تشکیل می­دهندکه با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای و بر اساس جدول مورگان 183 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند . جهت گردآوری داده­ها از سه پرسشنامه­ی استاندارد رهبری اخلاقی کالشوون و همکاران (2011)، توانمند­سازی اسپریتزر و میشرا (1997) و اشتیاق شغلی شوفلی و سالانوا (2001) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم افزارSPSS  و  Lisrel ( انجام تحلیل عاملی تأییدی در بخش هنجاریابی ابزارهای پژوهشی) استفاده گردید.
 یافته‌ها: یافته­ها نشان می­دهد که  ضریب همبستگی بین رهبری اخلاقی و توانمند­سازی  62/0 r=  و اشتیاق شغلی و توانمند­سازی 61/0 r = بوده و رابطه آن­ها معنادار است. همچنین ضریب رگرسیون استاندارد رهبری اخلاقی 45/0 و اشتیاق شغلی 40/0 می­باشد و این دو متغیر51 درصد واریانس متغیر توانمندسازی را تبیین می­کنند.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته­های پژوهش چنین نتیجه گیری می­شود که متغیرهای رهبری اخلاقی و اشتیاق شغلی می­تواند توانمندسازی معلمان  را پیش­بینی کنند و با توسعه سبک رهبری  اخلاقی مدیران در سازمان­های آموزشی، اشتیاق شغلی و توانمندسازی معلمان افزایش پیدا می­کند . بنابراین پیشنهاد می­گردد مدیران سبک رهبری اخلاقی را در مدارس به کار گیرند تا اشتیاق شغلی و توانمندسازی معلمان توسعه یابد و از این طریق عملکرد سازمانی بهبود یابد.

کلیدواژه‌ها