زمینه و هدف: مهمترین عامل توسعه نظام تعلیم و تربیت جامعه، وجود معلمان با انگیزه و اثربخش است. معلمان عامل اصلی فرایند آموزش و یادگیری هستند و میتوانند با داشتن سطح بالای انگیزه، روحیه و رضایت خاطر، تاثیرگذاری نظام آموزش و پرورش کشور را تضمین کنند. هدف از این پژوهش بررسی رابطه رهبری اخلاقی و اشتیاق شغلی با توانمند سازی معلمان میباشد. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی - همبستگی می باشد. جامعهی آماری پژوهش را کلیهی معلمان زن و مرد دوره ابتدائی شهرستان خلخال به تعداد 350 نفر تشکیل میدهندکه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و بر اساس جدول مورگان 183 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند . جهت گردآوری دادهها از سه پرسشنامهی استاندارد رهبری اخلاقی کالشوون و همکاران (2011)، توانمندسازی اسپریتزر و میشرا (1997) و اشتیاق شغلی شوفلی و سالانوا (2001) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارSPSS و Lisrel ( انجام تحلیل عاملی تأییدی در بخش هنجاریابی ابزارهای پژوهشی) استفاده گردید. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که ضریب همبستگی بین رهبری اخلاقی و توانمندسازی 62/0 r= و اشتیاق شغلی و توانمندسازی 61/0 r = بوده و رابطه آنها معنادار است. همچنین ضریب رگرسیون استاندارد رهبری اخلاقی 45/0 و اشتیاق شغلی 40/0 میباشد و این دو متغیر51 درصد واریانس متغیر توانمندسازی را تبیین میکنند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش چنین نتیجه گیری میشود که متغیرهای رهبری اخلاقی و اشتیاق شغلی میتواند توانمندسازی معلمان را پیشبینی کنند و با توسعه سبک رهبری اخلاقی مدیران در سازمانهای آموزشی، اشتیاق شغلی و توانمندسازی معلمان افزایش پیدا میکند . بنابراین پیشنهاد میگردد مدیران سبک رهبری اخلاقی را در مدارس به کار گیرند تا اشتیاق شغلی و توانمندسازی معلمان توسعه یابد و از این طریق عملکرد سازمانی بهبود یابد.
احدپور, میکائیل, & فروغی سوها, فردین. (1402). بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و اشتیاق شغلی با توانمند سازی معلمان. رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 1(4), 65-81. doi: 10.22098/pbeo.2023.11325.1011
MLA
میکائیل احدپور; فردین فروغی سوها. "بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و اشتیاق شغلی با توانمند سازی معلمان", رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 1, 4, 1402, 65-81. doi: 10.22098/pbeo.2023.11325.1011
HARVARD
احدپور, میکائیل, فروغی سوها, فردین. (1402). 'بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و اشتیاق شغلی با توانمند سازی معلمان', رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 1(4), pp. 65-81. doi: 10.22098/pbeo.2023.11325.1011
VANCOUVER
احدپور, میکائیل, فروغی سوها, فردین. بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و اشتیاق شغلی با توانمند سازی معلمان. رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 1402; 1(4): 65-81. doi: 10.22098/pbeo.2023.11325.1011