مقایسه اثر بخشی آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و تنظیم شناختی هیجان، بر کیفیت زندگی کلاسی و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران

2 : دانشیار روانشناسی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، آذربایجان شرقی، ایران

3 روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، آذربایجان شرقی، ایران

10.22098/pbeo.2023.13110.1024

چکیده

زمینه و هدف: در شرایط مجازی شدن آموزش، مفاهیم مهمی مثل کیفیت زندگی کلاسی و بهزیستی تحصیلی دستخوش تغییراتی شده اند. این مطالعه با هدف تعیین مقایسه اثر بخشی آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و تنظیم شناختی هیجان، بر کیفیت زندگی کلاسی و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان دوم متوسطه انجام شد.

روش: پژوهش از نوع نیمه تجربی و جامعه آماری شامل دانش آموزان دوره دوم متوسطه تبریز می باشد که به تعداد60 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به عنوان نمونه تحقیق بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. دانش آموزان هر سه گروه پرسشنامه های کیفیت زندگی کلاسی اینلی و بورک (1992) ،بهزیستی تحصیلی AWBQ (2012)را در پیش آزمون و پس آزمون تکمیل نمودند. گروه های آزمایش یک و دو، طی 16 جلسه آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و آموزش تنظیم شناختی هیجان را دریافت کردند. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج نشانگر این بود که کیفیت زندگی کلاسی و بهزیستی تحصیلی در هر دو گروه افزایش داشته است اما تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی بیشتر از آموزش های تنظیم شناختی هیجان بوده است.

نتیجه‌گیری: در مقام مقایسه تاثیر این دو روش، آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی باعث افزایش بیشتر کیفیت زندگی کلاسی و بهزیستی تحصیلی در نمونه های تحقیق گردیده است.

واژه‌های کلیدی: راهبردهای یادگیری خود تنظیمی، تنظیم شناختی هیجان، کیفیت زندگی کلاسی، بهزیستی تحصیلی، دانش آموزان دوره دوم متوسطه.

کلیدواژه‌ها