1
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل،ایران
10.22098/pbeo.2022.2498
چکیده
زمینه و هدف: روز به روز پیچیده ترشدن سازمان ها و بالارفتن معیار کارهای غیر اخلاقی و بی مسئولیتی در محیط کار، توجه روز افزون به رهبری اخلاقی را معطوف ساخته است. لذا هدف از این مطالعه بازبینی نقش رهبری اخلاقی بر آموزش است روش: این پژوهش از نوع فراترکیب است و نتایج پژوهش های قبلی ، از سال 1382تا سال 1399 درمیان 120 مقاله مستخرج از پایگاه ها و سایت های گوناگون مقالات فارسی (سیویلیکا، ایران داک، مگ ایران، نور مگز، sid و پورتال جامع منابع انسانی ) 25 مقاله و از سال 1990 تا سال 2020، در میان 110 مقاله استخراج شده از پایگاه ها وسایت های مختلف مقالات خارجی( گوگل اسکالر و سایهاب) 19 مقاله انتخاب و در مجموع 44 مقاله مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که از میان اصول رهبری اخلاقی به جهت گیری مردمی، انصاف، تسهیم قدرت، هدایت اخلافی، وضوح نقش و صداقت توجه بیشتری شده است نتیجه گیری: همچنین باتوجه به بررسی های صورت گرفته مشخص شد نقش رهبری اخلاقی بخصوص در سازمان های آموزشی بسیار مهم بوده و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.