1
دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران،قم، ایران
2
. کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی ، دانشگاه آزاد سبزوار
3
کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
10.22098/pbeo.2023.13884.1033
چکیده
زمینه و هدف: امروزه فعالیتهای مجازی به یکی از جنبههای اصلی در زندگی روزمره تبدیلشده است و یکی از مسائل مهم مرتبط با این فعالیت بهویژه برای دانش آموزان اعتیاد به اینترنت است. روش: این پژوهش باهدف بررسی رابطهی نگرش به اینترنت و اعتیاد به اینترنت با میانجیگری رضایتمندی نیازهای بنیادین روانشناختی دانش-آموزان دورهی متوسطهی اول شهر سبزوار انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. بدین منظور از بین کلیهی دانش آموزان دورهی اول متوسطهی شهرستان سبزوار، با مراجعه به جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی در دسترس، نمونهای به حجم 374 نفر انتخاب شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهی نگرش به اینترنت حقایق و همکاران (1387)، پرسشنامهی اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) و پرسشنامهی نیازهای بنیادین روانشناختی گاردیا و همکاران(2000) که همگی از روایی و پایایی مناسب برخوردار بودند استفاده شد. دادهها بر اساس آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بین نگرش به اینترنت و نیازهای بنیادین با اعتیاد به اینترنت رابطهی مثبت و معنادار وجود دارد که ضریب همبستگی بین آنها به ترتیب برابر با (48/0) و (75/0) بود. همچنین نتایج آزمون سوبل در خصوص نقش میانجی نیازهای بنیادین در رابطهی بین نگرش به اینترنت با اعتیاد به اینترنت مثبت و معنادار بود. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر در راستای کاهش و تعدیل اعتیاد به اینترنت در اختیار مسئولین امر قرار گیرد تا با تنظیم و اجرای برنامهها در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند
رشیدی, علی, منیدری, ریحانه, & منیدری, زهرا. (1402). بررسی رابطهی بین نگرش به اینترنت و اعتیاد به اینترنت با میانجیگری رضایتمندی نیازهای بنیادین روانشناختی. رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 1(3), 67-84. doi: 10.22098/pbeo.2023.13884.1033
MLA
علی رشیدی; ریحانه منیدری; زهرا منیدری. "بررسی رابطهی بین نگرش به اینترنت و اعتیاد به اینترنت با میانجیگری رضایتمندی نیازهای بنیادین روانشناختی", رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 1, 3, 1402, 67-84. doi: 10.22098/pbeo.2023.13884.1033
HARVARD
رشیدی, علی, منیدری, ریحانه, منیدری, زهرا. (1402). 'بررسی رابطهی بین نگرش به اینترنت و اعتیاد به اینترنت با میانجیگری رضایتمندی نیازهای بنیادین روانشناختی', رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 1(3), pp. 67-84. doi: 10.22098/pbeo.2023.13884.1033
VANCOUVER
رشیدی, علی, منیدری, ریحانه, منیدری, زهرا. بررسی رابطهی بین نگرش به اینترنت و اعتیاد به اینترنت با میانجیگری رضایتمندی نیازهای بنیادین روانشناختی. رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 1402; 1(3): 67-84. doi: 10.22098/pbeo.2023.13884.1033