بررسی رابطه‌ی بین نگرش به اینترنت و اعتیاد به اینترنت با میانجیگری رضایتمندی نیازهای بنیادین روان‌شناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران،قم، ایران

2 . کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی ، دانشگاه آزاد سبزوار

3 کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد

10.22098/pbeo.2023.13884.1033

چکیده

زمینه و هدف: امروزه فعالیت‌های مجازی به یکی از جنبه‌های اصلی در زندگی روزمره تبدیل‌شده است و یکی از مسائل مهم مرتبط با این فعالیت به‌ویژه برای دانش آموزان اعتیاد به اینترنت است.
روش: این پژوهش باهدف بررسی رابطه­ی نگرش به اینترنت و اعتیاد به اینترنت با میانجی­گری رضایتمندی نیاز­های بنیادین روان‌شناختی ­دانش-آموزان  دوره­ی متوسطه­ی اول شهر سبزوار انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. بدین منظور از بین کلیه‌ی دانش آموزان دوره‌ی اول متوسطه‌ی شهرستان سبزوار، با مراجعه به جدول مورگان و روش نمونه‌گیری تصادفی در دسترس، نمونه‌ای به حجم 374 نفر انتخاب شد. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌ی نگرش به اینترنت حقایق و همکاران (1387)، پرسشنامه‌ی اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) و پرسشنامه‌ی نیازهای بنیادین روان‌شناختی گاردیا و همکاران(2000) که همگی از روایی و پایایی مناسب برخوردار بودند استفاده شد. داده‌ها بر اساس آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
 یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین نگرش به اینترنت و نیازهای بنیادین با اعتیاد به اینترنت رابطه‌ی مثبت و معنادار وجود دارد که ضریب همبستگی بین آن‌ها به ترتیب برابر با (48/0) و (75/0) بود. همچنین نتایج آزمون سوبل در خصوص نقش میانجی نیازهای بنیادین در رابطه‌ی بین نگرش به اینترنت با اعتیاد به اینترنت مثبت و معنادار بود.
نتیجه­گیری: نتایج پژوهش حاضر در راستای کاهش و تعدیل اعتیاد به اینترنت در اختیار مسئولین امر قرار گیرد تا با تنظیم و اجرای برنامه‌ها در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند

کلیدواژه‌ها