الگوهای ارزشیابی نوین در مقطع ابتدایی با توجه به تجارب زیسته معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان اصفهان

2 کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی تهران

10.22098/pbeo.2023.2748

چکیده

زمینه و هدف: در پژوهش حاضر یکی از مهم ترین عناصر برنامه درسی به نام ارزشیابی مورد مطالعه قرار گرفته است. با توجه به آسیب هایی که ارزشیابی سنتی به فرایند یاددهی-یادگیری وارد می کند نقش الگوهای نوین ارزشیابی با توجه به تجارب زیسته معلمان بسیار حائز اهمیت است.
روش: با بررسی تحقیقات گذشته موارد منفی در اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی نیز در روش های نوین ارزشیابی مورد تحلیل واقع شد.  
یافته‌ها: یافته‌ها در این پژوهش از روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از مشاهده میدانی، مصاحبه و مطالعه کتابخانه ای گردآوری شده است. جامعه پژوهش کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان نجف آباد بودند که تعداد 17 نفر از معلمان با تجربه و خلاق به صورت هدفمند انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. استفاده از نقاشی، داستان، درخت دانش، کلیدواژه ها، نمایش و ... از موارد مطرح شده و اثربخش در ارزشیابی شناسایی شدند که با توجه به ظرفیت دانش آموز و محتوا قابلیت اجرا دارند.
نتیجه­گیری: که برای اجرای صحیح طرح  ارزشیابی باید امکانات و شرایط مناسب برای معلمان، دانش آموزان و مدارس مثل :کاهش دانش آموز در هر کلاس درس و ایجاد فرصت و امکانات  لازم برای معلمان در جهت انجام فعالیت مربوط به پوشه کارفراهم شود

کلیدواژه‌ها