1
گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی اذربایجان
2
انشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
3
کارشناسی ارشد دانشگاه شهید مدنی اذربایجان
10.22098/pbeo.2024.14256.1037
چکیده
زمینه و هدف: امروزه ایجاد فرصت برای بهکارگیری و انتقال آموختههای معلمان به موقعیت شغلیشان از کلیدیترین دغدغههای مدیران در آموزشوپرورش بهشمار میرود. ازاینرو، تحلیل ارتباط انتقال آموزش و عملکرد معلمان با سایر مفاهیم سازمانی ضروری است. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه عوامل فردی، طراحی آموزش و حمایت سازمانی با انتقال آموزش و عملکرد معلمان بود.
روش کار: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی- همبستگی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع میدانی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان فارغالتحصیل شده از دانشگاه فرهنگیان به تعداد 729 نفر که در سه سال اخیر در مدارس مقطع متوسطه شهر تبریز مشغول به تدریس بودهاند میباشد. حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و جدول مورگان، 252 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد عوامل فردی هالتون و همکاران (2000)، طراحی آموزش امیدوار (1394)، حمایت سازمانی آیزنبرگر و همکاران (1986)، انتقال آموزش سالورنزو (2004) و عملکرد شغلی پاترسون (1970) استفاده شد. روایی ابزارها با استفاده از روایی صوری و محتوایی و پایایی ابزارها با روش آلفای کرونباخ مورد بررسی و تایید قرار گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی توسط نرمافزار SPSS 24 استفاده شده است.
نتایج: نتایج نشان داد، بین عوامل فردی، طراحی آموزش و حمایت سازمانی با انتقال آموزش رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین، بین انتقال آموزش و عملکرد معلمان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. نتایج نشان داد که حمایت سازمانی، طراحی آموزش، عوامل فردی و انتقال آموزش بهصورت مثبتی عملکرد معلمان را پیشبینی میکنند.با توجه به یافتهها، متغیرهای عوامل فردی، طراحی آموزش و حمایت سازمانی برای انتقال آموزش و عملکرد معلمان باید مورد توجه قرار گیرد.
رفیعی, محسن , مهدیون, روح اله و میرزاخانی, شمس الله . (1403). بررسی رابطه عوامل فردی، طراحی آموزش و حمایت سازمانی با انتقال آموزش و عملکرد معلمان. رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 2(1), -. doi: 10.22098/pbeo.2024.14256.1037
MLA
رفیعی, محسن , , مهدیون, روح اله , و میرزاخانی, شمس الله . "بررسی رابطه عوامل فردی، طراحی آموزش و حمایت سازمانی با انتقال آموزش و عملکرد معلمان", رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 2, 1, 1403, -. doi: 10.22098/pbeo.2024.14256.1037
HARVARD
رفیعی, محسن, مهدیون, روح اله, میرزاخانی, شمس الله. (1403). 'بررسی رابطه عوامل فردی، طراحی آموزش و حمایت سازمانی با انتقال آموزش و عملکرد معلمان', رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 2(1), pp. -. doi: 10.22098/pbeo.2024.14256.1037
CHICAGO
محسن رفیعی , روح اله مهدیون و شمس الله میرزاخانی, "بررسی رابطه عوامل فردی، طراحی آموزش و حمایت سازمانی با انتقال آموزش و عملکرد معلمان," رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 2 1 (1403): -, doi: 10.22098/pbeo.2024.14256.1037
VANCOUVER
رفیعی, محسن, مهدیون, روح اله, میرزاخانی, شمس الله. بررسی رابطه عوامل فردی، طراحی آموزش و حمایت سازمانی با انتقال آموزش و عملکرد معلمان. رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 1403; 2(1): -. doi: 10.22098/pbeo.2024.14256.1037