1
کارشناسیارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران
2
علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
10.22098/pbeo.2025.16523.1053
چکیده
زمینه و هدف: آموزش و پرورش، از مهمترین نهادهای همهی جوامع محسوب میشود. به دلیل اهمیت و حساسیت بالای شغل معلمی برقراری ارتباط، نوعدوستی و وجدان کاری در آموزش و پرورش و بین معلمان اهمیت بسزایی دارد. برایناساس، هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه هوش اجتماعی با نوعدوستی و وجدان کاری از مولفههای رفتار شهروندی سازمانی دبیران مرد مدارس متوسطه ناحیه دو شهر اردبیل میباشد. روش: این مطالعه با توجه به موضوع و ماهیت، پژوهش توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری این مطالعه شامل 347 نفر از دبیران مرد در مدارس متوسطه ناحیه دو شهر اردبیل است. برای انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای بهره گرفته شده و براساس جدول کرجسی و مورگان، 180 نفر انتخاب گردیدند. به منظور جمع-آوری دادهها از دو پرسشنامهی رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کونوسکی با پایایی 82/0 و پرسشنامه هوش اجتماعی ترمسو با پایایی 84/0 استفاده شد. دادهها با روشهای آماری استنباطی و توصیفی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: با توجه به نتیجه آزمون خی دو (21/508=χ2) و اینکه فراوانی گزینههای موافقت بیشتر از مخالفت است؛ میتوان گفت که دبیران مرد مدارس متوسطه ناحیه دو شهر اردبیل از هوش اجتماعی متوسط به بالا و مطلوبی برخوردار هستند. همچنین ضریب همبستگی هوش اجتماعی با نوعدوستی 324/0= r و ضریب همبستگی هوش اجتماعی با وجدان کاری 231/0= r، همبستگی مثبت و معناداری را نشان داد. نتیجهگیری: با افزایش هوش اجتماعی، نوعدوستی و وجدان کاری افزایش پیدا میکند یا به عبارت دیگر هوش اجتماعی با نوعدوستی و وجدان کاری همبستگی مثبت معناداری دارد.
نعمتی عموقین, مهرداد و سلیمانی, توران . (1403). بررسی رابطه هوش اجتماعی با نوعدوستی و وجدان کاری (از مولفههای رفتار شهروندی سازمانی) دبیران مرد مدارس متوسطه ناحیه دو شهر اردبیل. رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 2(2), -. doi: 10.22098/pbeo.2025.16523.1053
MLA
نعمتی عموقین, مهرداد , و سلیمانی, توران . "بررسی رابطه هوش اجتماعی با نوعدوستی و وجدان کاری (از مولفههای رفتار شهروندی سازمانی) دبیران مرد مدارس متوسطه ناحیه دو شهر اردبیل", رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 2, 2, 1403, -. doi: 10.22098/pbeo.2025.16523.1053
HARVARD
نعمتی عموقین, مهرداد, سلیمانی, توران. (1403). 'بررسی رابطه هوش اجتماعی با نوعدوستی و وجدان کاری (از مولفههای رفتار شهروندی سازمانی) دبیران مرد مدارس متوسطه ناحیه دو شهر اردبیل', رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 2(2), pp. -. doi: 10.22098/pbeo.2025.16523.1053
CHICAGO
مهرداد نعمتی عموقین و توران سلیمانی, "بررسی رابطه هوش اجتماعی با نوعدوستی و وجدان کاری (از مولفههای رفتار شهروندی سازمانی) دبیران مرد مدارس متوسطه ناحیه دو شهر اردبیل," رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 2 2 (1403): -, doi: 10.22098/pbeo.2025.16523.1053
VANCOUVER
نعمتی عموقین, مهرداد, سلیمانی, توران. بررسی رابطه هوش اجتماعی با نوعدوستی و وجدان کاری (از مولفههای رفتار شهروندی سازمانی) دبیران مرد مدارس متوسطه ناحیه دو شهر اردبیل. رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 1403; 2(2): -. doi: 10.22098/pbeo.2025.16523.1053