اثربخشی برنامه آموزش مبتنی بر رفتار جامعه‌پسند بر بهزیستی روان‌شناختی معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه روان‌شناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

10.22098/pbeo.2025.17456.1058

چکیده

زمینه و هدف: اهمیت توجه به سلامت روان و بهزیستی دانش‌آموزان در کنار آموزش به آنان برکسی پوشیده نیست و حضور معلمان در کلاس درس که خود بهزیستی روانی بالایی داشته باشند حائز اهمیت است، زیرا بهزیستی را هم آموزش می‌دهند. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر رفتار جامعه‌پسند بر بهزیستی روان‌شناختی معلمان انجام شد.

روش: طرح پژوهش نیمه‌آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. نمونه شامل 32 نفر از معلمان شاغل در مدارس شهر سنندج بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در برنامه آموزشی مبتنی بر رفتار جامعه‌پسند در 10 جلسه شرکت کردند. پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS-26 در دو سطح توصیفی( میانگین و انحراف معیار) و استنباطی با روش تحلیل کواریانس(مانکوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین بهزیستی روان‌شناختی معلمان پس از مداخله در پس‌آزمون در گروه آزمایش (65/13±56/47) نسبت به گروه کنترل (34/5±00/37) افزایش یافته است و این افزایش از لحاظ آماری معنادار بود.

نتیجه‌گیری: یافته‌ها حاکی از آن است که برنامه آموزشی مبتنی بر رفتار جامعه‌پسند می‌تواند به عنوان مداخله مناسبی در جهت افزایش بهزیستی روان-شناختی معلمان مدنظر قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها