زمینه و هدف: عملکرد تحصیلی دانشآموزان به عنوان شاخصی از موفقیت آتی در تحصیل، اجتماع و زندگی فردی، همواره مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت بوده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگری سبکهای یادگیری در ارتباط بین باورهای فراشناختی و ابعاد شخصیتی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان صورت گرفته است.
روش: روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر آستانهاشرفیه در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 1211 نفر بود که 292 نفر بر اساس روش نمونه گیری چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای باورهای فراشناخت ولز(1997)، ابعاد شخصیت کاستا و مککری(1992)، عملکرد تحصیلی فام و تیلور(1999) و سبکهای یادگیری تاولر و دیپ-بوی(2003) استفاده شد. تحلیل دادهها به روش آماری مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS-22 و AMOS18 انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد باورهای فراشناخت و ابعاد شخصیت تأثیر غیرمستقیم و به واسطهی سبکهای یادگیری بر عملکرد تحصیلی دارد. علاوه بر این باورهای فراشناخت، ابعاد شخصیت و سبکهای یادگیری هر کدام بهطور جداگانه رابطه مثبت و معنیداری با عملکرد تحصیلی دارند(05/0 P<).
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد باورهای فراشناختی و ابعاد شخصیتی قویتر، منجر به برنامهریزی دقیقتر، تشخیص اهداف ویژه، آگاهی از فعالیتهای یادگیری و شناخت نقاط قوت و ضعف در یادگیرندگان میشود. برای بهبود عملکرد تحصیلی و پیشگیری از افت، توجه به عوامل فراشناختی، ویژگیهای شخصیتی و سبکهای یادگیری دانشآموزان ضروری است.
ستوده ناورودی, سید امید و باقری, متینا . (1403). بررسی ارتباط باورهایفراشناخت و ابعاد شخصیت با عملکردتحصیلی دانشآموزان به میانجیگری سبکهاییادگیری. رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 2(3), -. doi: 10.22098/pbeo.2025.16713.1054
MLA
ستوده ناورودی, سید امید , و باقری, متینا . "بررسی ارتباط باورهایفراشناخت و ابعاد شخصیت با عملکردتحصیلی دانشآموزان به میانجیگری سبکهاییادگیری", رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 2, 3, 1403, -. doi: 10.22098/pbeo.2025.16713.1054
HARVARD
ستوده ناورودی, سید امید, باقری, متینا. (1403). 'بررسی ارتباط باورهایفراشناخت و ابعاد شخصیت با عملکردتحصیلی دانشآموزان به میانجیگری سبکهاییادگیری', رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 2(3), pp. -. doi: 10.22098/pbeo.2025.16713.1054
CHICAGO
سید امید ستوده ناورودی و متینا باقری, "بررسی ارتباط باورهایفراشناخت و ابعاد شخصیت با عملکردتحصیلی دانشآموزان به میانجیگری سبکهاییادگیری," رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 2 3 (1403): -, doi: 10.22098/pbeo.2025.16713.1054
VANCOUVER
ستوده ناورودی, سید امید, باقری, متینا. بررسی ارتباط باورهایفراشناخت و ابعاد شخصیت با عملکردتحصیلی دانشآموزان به میانجیگری سبکهاییادگیری. رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 1403; 2(3): -. doi: 10.22098/pbeo.2025.16713.1054