ساختار عاملی، روایی و پایایی مقیاس تجربه‌های فلات مسیر شغلی در معلمان شهر کرمانشاه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکدة علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 استاد گروه مشاوره، دانشکدة علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 دانشیار گروه مشاوره، دانشکدة علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

10.22098/pbeo.2025.17772.1061

چکیده

هدف اصلی این مطالعه، ارزیابی ساختار عاملی، روایی و پایایی نسخة فارسی مقیاس تجربه‌های فلات مسیر شغلی (2020) بود. طرح پژوهش مورد استفاده در این مطالعه از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری شامل معلمان شهر کرمانشاه بود که از میان آنها 200 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مقیاس تجربه‌های فلات مسیر شغلی، مقیاس فلات مسیر شغلی، سیاهة فرسودگی شغلی مسلش و پرسشنامة رضایت شغلی – فرم کوتاه جمع‌آوری شد و با نرم‌افزارهای SPSS26 و AMOS26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که ساختار عاملی مقیاس تجربه‌های فلات مسیر شغلی با استفاده از مدل معادلات ساختاری، مورد تأیید قرار گرفت. همچنین، مقیاس از روایی همزمان (همبستگی مثبت و معنادار با مقیاس فلات مسیر شغلی) روایی همگرا (همبستگی مثبت و معنادار با سیاهة فرسودگی شغلی مسلش) و روایی واگرا (همبستگی منفی و معنادار با پرسشنامة رضایت شغلی) برخوردار است. علاوه بر این، نتایج نشان داد که مقیاس تجربه‌های فلات مسیر شغلی (2020) دارای همسانی درونی مناسب و پایایی بازآزمایی است که با فاصله سه هفته تا یک ماه روی 40 نفر از شرکت‌کنندگان انجام شد. می‌توان نتیجه گرفت که مقیاس تجربه‌های فلات مسیر شغلی (2020) از ساختار عاملی، روایی و پایایی برخوردار است و ابزاری ارزشمند برای ارزیابی فلات مسیر شغلی به‌شمار می‌رود، به‌ویژه در ارتباط با ابعاد جدید معرفی‌شده در این مقیاس.

کلیدواژه‌ها