زمینه و هدف: یکی از ابزارهای مدیریتی که برای اجرا در دانشگاه ها به چارچوب خاصی نیاز دارد، استقرار سیستم مدیریت دانش است. استقرار موفقیتآمیز مدیریت دانش در دانشگاه به توانایی سازمان در ایجاد جوی مثیت منجر میگردد که دانش در آن آزادانه در جریان است. در این راستا هدف پژوهش حاضر ارائه مدل استقرار مدیریت دانش در دانشگاه محقق اردبیلی میباشد. روش: این پژوهش بر مبنای راهبرد اصلی به صورت کمی و بر مبنای هدف از نوع کاربردی است و از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر مربوط به کلیه کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی است که در زمان تحقیق تعدادآنها بالغ بر 380 نفر بود. نمونه آماری از طریق نمونهگیری به روش طبقه ای نسبی صورت گرفت و حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی و مورگان 181 نفر تعیین شد. یافته ها:بر اساس نتایج پژوهش، عوامل موثر بر بکارگیری مدیریت دانش در دانشگاه محقق اردبیلی عبارتند از: 1) تعهد مدیریت ارشد و جهت گیری دانایی محور 2) آموزش و توانمندسازی کارکنان 3) فرهنگ سازمانی 4) زیرساخت سیستم اطلاعاتی 5) الگوبرداری می باشد. که این عوامل 72.32 درصد از واریانس کل را تبیین می کنند، که سهم عامل "تعهد مدیریت ارشد و جهت گیری دانایی محور"56.27 درصد می باشد که بیانگر بیشترین تاثیر این عامل در استقرار مدیریت دانش است. نتیجه گیری: استقرار مدیریت دانش در دانشگاه ها به بهبود کیفیت کار، در اختیار داشتن اطلاعات به روز شده، افزایش کارآیی، بهبود تصمیمگیری، افزایش توان پاسخگویی نسبت به نیازهای مشتریان و امکان تغییر و تطبیقپذیری سریع منجر میشود.
ابراهیمی, مهین . (1404). ارائه مدل استقرار مدیریت دانش در دانشگاه محقق اردبیلی بر اساس روش تحلیل مولفههای اصلی و چرخش واریماکس. رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 3(1), 1-16. doi: 10.22098/pbeo.2025.17579.1059
MLA
ابراهیمی, مهین . "ارائه مدل استقرار مدیریت دانش در دانشگاه محقق اردبیلی بر اساس روش تحلیل مولفههای اصلی و چرخش واریماکس", رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 3, 1, 1404, 1-16. doi: 10.22098/pbeo.2025.17579.1059
HARVARD
ابراهیمی, مهین. (1404). 'ارائه مدل استقرار مدیریت دانش در دانشگاه محقق اردبیلی بر اساس روش تحلیل مولفههای اصلی و چرخش واریماکس', رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 3(1), pp. 1-16. doi: 10.22098/pbeo.2025.17579.1059
CHICAGO
مهین ابراهیمی, "ارائه مدل استقرار مدیریت دانش در دانشگاه محقق اردبیلی بر اساس روش تحلیل مولفههای اصلی و چرخش واریماکس," رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 3 1 (1404): 1-16, doi: 10.22098/pbeo.2025.17579.1059
VANCOUVER
ابراهیمی, مهین. ارائه مدل استقرار مدیریت دانش در دانشگاه محقق اردبیلی بر اساس روش تحلیل مولفههای اصلی و چرخش واریماکس. رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 1404; 3(1): 1-16. doi: 10.22098/pbeo.2025.17579.1059