زمینه و هدف: فرصتطلبی بهعنوان یک رفتار کلیدی در مدیریت و سازمانها، تأثیر قابلتوجهی بر عملکرد و موفقیت سازمانها دارد. با این حال، شناسایی و تحلیل پسآیندهای مرتبط با فرصتطلبی میتواند به درک بهتر از عوامل مؤثر بر این پدیده کمک کند. در این راستا، پژوهش حاضر به استفاده از روش فراتحلیل پرداخته و به بررسی مجموعهای از تحقیقات موجود در این زمینه میپردازد. روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف، توصیفی و از نظر نوع استفاده کاربردی و از نظر نوع دادهها، پژوهشی کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل مقالات داخلی (1390 الی1402) و خارجی (2015 الی 2024) بود که 8 مورد با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند به عنوان نمونه وارد فرایند فراتحلیل شدند. پژوهشهای منتخب با استفاده از نرم افزار CMA2 (نرم افزار جامع فراتحلیل) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: از بین پسآیندهای فرصت طلبی، 2 مورد " توسعه پایدار شرکت، مزیت رقابتی" دارای اندازه اثر بیشتر از (0.5)، 3 مورد " وظایف نامشروع، عملکرد نسبی سود شرکت و ارزش افرینی کارکنان" دارای اندازه اثر متوسط بین (0.30) تا (0.5) بودند. همچنین اندازه اثر ترکیبی ثابت و تصادفی مرور فرا تحلیل پسآیندهای فرصت طلبی معادل 0.015 بود. تحقیقات پیشین نشاندهنده وجود ناهمگونی بزرگ در این متغیرها به عنوان پسآیندهای فرصتطلبی بود. علاوه بر این، بر اساس روش روزنتا و آروین، تورش انتشار بین متغیرها نشان داد که تأثیر آنها ممکن است قابل اعتماد نباشد، زیرا تنها 8 پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجهگیری: برای مدیران، این پژوهش تأکید میکند که پاداشهای بالقوه فرصتطلبی، مانند مزیت رقابتی، هنوز به اندازهای قطعی نیستند که ریسکهای ذاتی آن (مانند آسیب به اعتماد و روابط) را نادیده بگیرند؛ بنابراین، استراتژیها باید با احتیاط و بر اساس شواهد قطعیتر شکل گیرند.