ارائه مدل علّی در تبیین روابط سرمایه اجتماعی و کمال‌گرایی منابع انسانی با نقش میانجی نوآوری سازمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، مؤسسه آموزش عالی ادیب مازندران، ساری، ایران

2 استادیار گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی ادیب مازندران، ساری، ایران

3 گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: با توجه به نقش روزافزون نوآوری و گسترش سازمان‌های دانش بنیان که مزیت رقابتی آنان مبتنی بر نوآوری و خلق محصولات و خدمات جدید است و همچنین با توجه به تأثیر شگرفی که سرمایۀ اجتماعی بر ارتقاء نوآوری گروهی و سازمانی دارد، ضرورت کسب و ارتقاء سرمایۀ اجتماعی در سازمان‌های مبتنی بر دانش امری ضروری و حائز اهمیت است. لذا در این پژوهش رابطه سرمایه اجتماعی و کمال گرایی با نقش میانجی نوآوری سازمانی در قالب یک مدل علّی مورد بررسی قرار گرفت.

روش: جامعه آماری شامل کلیه کارکنان آموزش‌وپرورش شهرستان بجنورد به تعداد 4903 نفر که بر طبق فرمول کوکران 356 نفر به شیوه نمونه‌گیری غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998)، کمال‌گرایی هیل و همکاران (2004) و نوآوری سازمانی آمید و همکاران (2007) بود. روایی پرسشنامه ها صوری و محتوایی بود که مورد تائید اساتید حوزه مدیریت قرار گرفت و پایایی آن‌ها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب (82/0، (77/0) و (78/0) برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل یافته‌ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی به کمک نرم‌افزار آماری spss22 و از نرم‌افزار AMOS16 به ‌منظور بررسی روایی و پایایی از تحلیل عاملی تأییدی و از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری به‌منظور تحلیل فرضیه‌های مربوط به متغیرهای میانجی استفاده شد.

یافته‎ها: یافته‎ها نشان داد، مطابق نمودار تصمیم گیری بوت استرپ ، آزمودن مسیر مستقیم بین سرمایه اجتماعی و کمال‌گرایی در مدل با تأثیر متغیر میانجی نوآوری سازمانی است. بدین منظور نتیجه گرفته می‌شود که مسیر بین سرمایه اجتماعی و کمال‌گرایی با 95% اطمینان مثبت و معنی‌دار است. کمال گرایی سازگار منجر به افزایش نوآوری می‌شود.

نتیجه‎گیری: بر اساس نتایج می‎توان چنین استدلال کرد که هر چه کارکنان گرایش و انگیزه بیشتری برای روی آوردن به کارهای سخت داشته باشند و با هدف موفقیت برانگیخته شوند و ضمن تأکید بر معیارهای سطح بالای عملکردی، بتوانند واقعیت‎های بیرونی را درک کرده و محدودیت‌ها را بپذیرند، بیشتر نوآورانه و خلاقانه می‎توانند به اهداف خود برسند.

کلیدواژه‌ها