مقدمه: مهمترین دوره تحصیلی در تمام نظام های آموزش و پرورش جهان، دوره ابتدایی است، زیرا شکل گیری شخصیت و رشد همه جانبه دانش آموزان بیشتر در این دوره انجام می شود. دوره ابتدایی، در رشد مفاهیم و معانی اموری که کودک در زندگی روزمره با آن ها مواجه است. هدف: این پژوهش با هدف اثر بخشی آموزش جرات ورزی بر عاطفه مثبت و پرخاشگری در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر صومعه سرا انجام شد. روش: روش این پژوهش نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان پایه پنجم و ششم شهر صومعه سرا در مدارس دولتی و در سال تحصیلی 1403-1404 بود. حجم نمونه 28 نفر(14نفر ازمایش و 14 نفرکنترل) که به صورت هدفمند انتخاب و با استفاده از پرسشنامه های پرخاشگری کودکان دبستانی شهیم( 1385) و عاطفه مثبت واتسون، کالرک و تلگن (1988) در طی دو مرحله(پیش آزمون و پس آزمون) مورد بررسی قرار گرفتند. برای گروه آزمایش 8 جلسه آموزش جرات ورزی اجرا و گروه کنترل در انتظار آموزش قرار گرفت. یافته ها: جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شیوه های آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار و فراوانی و درصد) و جهت بررسی فرضیه های پژوهش از تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم افزار آماری spss ویرایش 26 استفاده شد. یافته ها نشان داد که آموزش جرات ورزی بر عاطفه مثبت و پرخاشگری در دانش آموزان مقطع ابتدایی موثر است. نتیجه گیری: در نتیجه می توان بیان کرد برخورداری از آموزش جرات ورزی می تواند علاوه بر افزایش افزایش عاطفه مثبت موجب کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در دانش آموزان مقطع ابتدایی شود.
ستوده ناورودی, سید امید و علی حسین پور, سجاد . (1404). اثر بخشی آموزش جرات ورزی بر عاطفه مثبت و پرخاشگری در دانش آموزان مقطع ابتدایی. رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 3(1), -. doi: 10.22098/pbeo.2025.18227.1066
MLA
ستوده ناورودی, سید امید , و علی حسین پور, سجاد . "اثر بخشی آموزش جرات ورزی بر عاطفه مثبت و پرخاشگری در دانش آموزان مقطع ابتدایی", رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 3, 1, 1404, -. doi: 10.22098/pbeo.2025.18227.1066
HARVARD
ستوده ناورودی, سید امید, علی حسین پور, سجاد. (1404). 'اثر بخشی آموزش جرات ورزی بر عاطفه مثبت و پرخاشگری در دانش آموزان مقطع ابتدایی', رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 3(1), pp. -. doi: 10.22098/pbeo.2025.18227.1066
CHICAGO
سید امید ستوده ناورودی و سجاد علی حسین پور, "اثر بخشی آموزش جرات ورزی بر عاطفه مثبت و پرخاشگری در دانش آموزان مقطع ابتدایی," رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 3 1 (1404): -, doi: 10.22098/pbeo.2025.18227.1066
VANCOUVER
ستوده ناورودی, سید امید, علی حسین پور, سجاد. اثر بخشی آموزش جرات ورزی بر عاطفه مثبت و پرخاشگری در دانش آموزان مقطع ابتدایی. رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی, 1404; 3(1): -. doi: 10.22098/pbeo.2025.18227.1066