بررسی تأثیر سوادرسانه‌ای بر توانمندسازی و رضایت‌شغلی کارکنان و اساتید دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی: 889-14665تهران، ایران.

2 گروه علوم تربیتی، مدیریت آموزشی، اردبیل، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی آموزش راهنمایی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبائی، اردبیل، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: امروزه توانمندسازی و رضایت شغلی، به عنوان عوامل کلیدی رشد سازمانی مطرح می‌باشند. ایجاد، حفظ و ارتقاء این دو مؤلفه اساسی که مسؤلیت‌پذیری بیشتر، استقلال و احساس کنترل در کارکنان و اساتید را فراهم می‌کند، همواره مورد توجه پژوهشگران این زمینه بوده است. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سواد رسانه‌ای بر توانمندسازی و رضایت شغلی کارکنان و اساتید دانشگاه فرهنگیان اردبیل انجام شد.

روش: این پژوهش، از لحاظ هدف، از نوع کاربردی و از لحاظ روش انجام پژوهش، توصیفی بود. جامعه‌آماری این پژوهش کلیه کارکنان و اساتید دانشگاه فرهنگیان اردبیل می‌باشند که جمعاً 211 نفر می‌باشند و روش مورداستفاده برای نمونه‌گیری، به علت کاهش سوگیری، تصادفی ساده استفاده شده است که برای تعیین حجم نمونه نیز از جدول مورگان استفاده گردید که تعداد نمونه‌آماری برابر 133 نفر بود و برای جمع‌آوری اطلاعات از روش میدانی و از پرسشنامه‎‌های استاندارد سواد رسانه‌ای با پایایی 83/0، توانمندسازی با پایایی 91/0، رضایت شغلی با پایایی 77/0 استفاده گردیده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و با آزمون‌های رگرسیون چندگانه انجام گرفته شد.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که متغیر استفاده از رسانه با کمترین میزان تأثیر (27/0BETA=)، درک رسانه‌ای (33/0BETA=)، کمک رسانه‌ای با بیشترین میزان تأثیر (57/0BETA=) متغیر توانمندسازی را پیش‌بینی می‌کنند و همچنین متغیر استفاده از رسانه نیز با بیشترین میزان تأثیر (65/0BETA=)، درک رسانه‌ای (42/0BETA=)، کمک رسانه‌ای با کمترین میزان تأثیر (29/0BETA=) متغیر رضایت شغلی را پیش‌بینی می‌کنند.

نتیجه‌گیری: بنابر نتایج پژوهش، سواد رسانه‌ای با فراهم کردن زمینه‌های رشد شغلی و عملکرد بهتر می‌تواند باعث توانمندی و رضایت شغلی گردد.

کلیدواژه‌ها