شناسایی پیامدهای ارتقای سواد دیجیتال در نظام آموزشی با استفاده از رویکرد سنتزپژوهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه ارومیه،ارومیه، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیامدهای ارتقای سواد دیجیتال در نظام آموزشی با استفاده از رویکرد سنتزپژوهی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و با روش کیفی فراترکیب(سنتزپژوهی) انجام‌ شده است. جامعه آماری، کلیه مطالعات انجام‌شده در بازه زمانی 1380 الی 1401 است. در این راستا 54پژوهش در زمینه موضوع موردنظر ارزیابی و درنهایت 21 مقاله به‌صورت هدفمند انتخاب گردید و با تحلیل محتوا و ترکیب ادبیات مربوط، درمجموع 49 کد و 12 مقوله کلیدی طی فرایند جست‌وجو و ترکیب نظام‌مند متون شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت و اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کوهن تأیید گردید. نتایج تحلیل نشان داد که خودکارآمدی، موفقیت در یادگیری، خودکنترلی، ریسک پذیری، کاهش اضطراب، عملکرد فردی، تعاملات انلاین، بهبود فرآیند، مدیریت موفق، تحول پذیری، کاربرد پذیری و توسعه حرفه ای از پیامدهای سواد دیجیتال در نظام آموزشی می باشد. در راستای ارتقای سواد دیجیتال در نظام آموزشی باید نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری در فرآیند آموزشی تامین شود.

کلیدواژه‌ها