بررسی تأثیر آموزش ادراک‌شده کارکنان بر رضایت شغلی با نقش میانجی استرس محیط کار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد مدیریت دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.22098/pbeo.2025.15934.1050

چکیده

زمینه و هدف: محققان دریافتند که آموزش مستمر و حمایت مدیران از کارمندان خو مهم است. اگر کارکنان درک کنند که سازمان مزایایی را برای آنها فراهم می کند، آنها نیز متعاقبا واکنش نشان داده، نسبت به سازمان خود متعهد خواهند ماند که این می‌تواند موجب افزایش رضایت شغلی و کاهش استرس کارکنان شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش ادراک‌شده کارکنان بر رضایت شغلی با نقش میانجی استرس محیط کار می‌باشد. جامعه آماری کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهریز است که شامل 135 نفر می‌باشد. با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و فرمول کوکران، 100 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جمع‌آوری اطلاعات کمّی از طریق پرسشنامه‌های استاندارد انجام گرفت.
روش:‌ برای بررسی میزان برازش مدل نظری پژوهش از روش تحلیل چند متغیره مدل معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش ادراک‌شده کارکنان بر رضایت شغلی و استرس محیط کار تأثیر معنادار دارد. همچنین نتایج حاکی از تأثیر معنادار استرس محیط کار بر رضایت شغلی در بین کارکنان می‌باشد. در نهایت فرضیه اصلی پژوهش مبنی بر اینکه آموزش ادراک‌شده کارکنان بر رضایت شغلی با نقش میانجی استرس محیط کار تأثیر معنی‌داری دارد، مورد تأیید قرار گرفت.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش به مدیران پیشنهاد می‌شود برنامه‌های آموزشی خود را با توجه به تغییرات ایجاد شده در سیستم‌های روز جهانی در ارائه خدمات یا عرضه به مشتریان و ارباب رجوع‌، طراحی کنند تا کارکنان از اطلاعات کافی و لازم در سمت کاری خود برخوردار باشند و رضایت شغلی در عملکرد آنها بهبود یابد.

کلیدواژه‌ها