بررسی عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش آموزگاران ابتدایی شهرستان سرعین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 علوم تربیتی دانشگاه آزاد اردبیل ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22098/pbeo.2025.14111.1035

چکیده

زمینه وهدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش آموزگاران ابتدایی شهرستان سرعین در سال تحصیلی 1401-1402 می‌باشد.
روش: در این مطالعه روش پژوهش مورد استفاده بر مبنای پارادایم کمی است. پژوهش از نظر گردآوری داده‌ها و اطلاعات از نوع تحقیقات توصیفی (غیرآزمایشی) به‌حساب می‌آید که از بین روش‌های توصیفی در دسته پیمایشی مورد بررسی قرار می‌گیرد. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه معلمان و مدیر آموزگاران مقطع ابتدایی شهرستان سرعین می‌باشد. که در سال تحصیلی 1402-1401 در مدارس شهرستان سرعین مشغول به تدریس بودند به علت کم بودن جامعه آماری کلیه افراد به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری متغیر موردپژوهش از پرسشنامه «بررسی عوامل مؤثر برتدریس اثربخش» (نصراله عرفانی، 1398) استفاده شد. داده‌ها با نرم‌افزار spss تحلیل شد. برای تحلیل فرضیه‌ها از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد که بین مؤلفه‌های جامع‌نگری برتدریس ((r=0/844، حل مشکلات یادگیری (r=0/934)، داشتن طرح درس ((r=0/847، ایجاد یادگیری و مشارکتی (r=0/880)، ارزشیابی (r=0/916)، تقویت کننده‌های مثبت و تدریس اثربخش (r=0/863)، ایجاد روحیه وجو مناسب (r=0/889)، مدیریت زمان و تدریس اثربخش (p<0/01, r=0/859) رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهند که توانمندی‌های معلمان در مدیریت زمان، حل مشکلات یادگیری، طراحی و اجرای طرح درس‌های مناسب، ایجاد فضای مشارکتی و استفاده از تقویت‌کننده‌های مثبت، همگی بر ارتقای کیفیت تدریس و اثربخشی آن تأثیر دارند. بر این اساس، پیشنهاد می‌شود که برنامه‌های آموزشی برای معلمان با هدف تقویت این مؤلفه‌ها طراحی شود تا تدریس اثربخش‌تر و موفق‌تری در مدارس شهرستان سرعین حاصل گردد.

کلیدواژه‌ها