الگوی ساختارگرایانه در طراحی آموزش مجازی در مدرسه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای فلسفه‌ی تعلیم و تربیت‌، دانشگاه پیام نور‌، تهران‌، ایران

2 کارشناس ارشد رشته‎ی روان‌شناسی تربیتی‌، دانشکده‌ی روان‌شناسی و علوم تربیتی‌، دانشگاه محقق اردبیلی‌، اردبیل‌، ایران‌،

3 دانشجوی دکتری روان‌شناسی سلامت‌، گروه آموزشی روان‌شناسی سلامت‌، دانشگاه تهران‌، تهران‌، ایران‌

10.22098/pbeo.2025.14514.1039

چکیده

زمینه و هدف: امروزه برخورداری از آموزش در هر زمان و هر مکان از حقوق اوّلیه و اصلی انسان‌ها و عامل اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌رود. هدف اصلی پژوهش حاضر الگوی ساختارگرایانه در طراحی آموزش مجازی در مدرسه است.

روش: روش پژوهش حاضر تحقیق آمیخته از نوع طرح تئوری زمینه ای و مدل سازی معادلات ساختاری بود. به گونه ای که در بخش کیفی با روش تئوری زمینه ای ابتدا دلالت های تربیتی ساختارگرایانه در آموزش مجازی استخراج و مدل طراحی گردید و در بخش کمی با روش مدل معادلات ساختاری، تناسب مدل طراحی شده با داده های واقعی ارزیابی و سهم هرکدام از عوامل بررسی شد. جامعه آماری این مطالعه را متخصّصان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی(دکتری) برنامه‌ریزی آموزش مجازی در سالتحصیلی 97-96 تشکیل داده که از این جامعه آماری، نمونه ای به تعداد 193 نفر(132 زن، 61 مرد) به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از مصاحبه و پرسشنامه محقّق ساخته استفاده شد. داده‌های پژوهش با روش‌های تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی(CFA) و ماتریس همبستگی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. ساختار عاملی مقیاس دو وجهی ساختارگرایی و اموزش مجازی با استفاده از دو شیوه تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تاییدی بررسی شد.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است. نتایج تحلیل مولفه‌های اصلی با استفاده از چرخش واریماکس نه عامل را استخراج کرد. همچنین برای تعیین روایی عاملی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. همچنین نتایج نشان داد که بین عناصرساختارگرایانه با عناصر آموزش مجازی رابطه معناداری وجود دارد.

نتیجه‌گیری: با استناد به نتایج بدست آمده می‌توان گفت که متخصّصان و صاحب‌نظران حوزه آموزش در سطح تحصیلات تکمیلی و آموزش از مجازی و مدیران سازمان های آموزشی می‌توانند از این نتایج برای تعمیق یادگیری، ارتقاء بهره‌وری و بازدهی آموزشی استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها