بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر اثربخشی معلمان تربیت بدنی استان اردبیل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

2 دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، اردبیل، ایران

3 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

10.22098/pbeo.2025.14611.1040

چکیده

چکیده
اثر بخشی سازمانی به معنی دستیابی به اهداف سازمان است و باعث شکوفایی و خلق ارزش نزد سرمایه‌های انسانی سازمان می‌گردد از طرف دیگر عدالت سازمانی محدوده‌ای است که رویه‌ها و فرآیندها به طور عادلانه در جای خود قرار دارند و کارکنان می‌بینند که مدیرانشان به طور منطقی و عادلانه کار را ارزش گذاری می‌کند. بنابراین هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر اثربخشی معلمان تربیت بدنی استان اردبیل می‌باشد. و نمونه گیری به روش چند مرحله‌ای و به صورت تصادفی انجام گردید و جهت تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد ﻛﻪ از اﻳﻦ ﻃﺮﻳﻖ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ 203 نفر به دست آﻣﺪ. برای سنجش عدالت سازمانی از ابزار کالکیت (2001) و جهت سنجش اثربخشی سازمانی تیسنگ (2010) استفاده شد. از آزمون رگرسیون با استفاده از نرم‌افزارSPSS نسخه 26 برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده گردید. نتایج نشان داد که از نظر معلمان تربیت بدنی عدالت سازمانی بر اثربخشی سازمانی تاثیر مثبت و معنادار دارد(001/0=P و 627/0= β) یعنی اگر یک واحد تغییر در متغیر عدالت سازمانی ایجاد گردد به اندازه 627/0 واحد در متغیر اثربخشی در جهت مثبت تغییر ایجاد می‌شود. به نظر می-رسد برای افزایش اثربخشی سازمانی معلمان، عوامل موثر بر عدالت رویه‌ای و عدالت توزیعی آن‌ها بایستی ارتقاء یابند.

کلیدواژه‌ها