رابطه بین هوش اخلاقی و سرمایه روانشناختی دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه کاشان (مورد مطالعه؛ مقایسه دانشجویان ایرانی و عراقی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش، بررسی رابطه بین هوش اخلاقی و سرمایه روانشناختی دانشجویان ایرانی و عراقی رشته تربیت بدنی دانشگاه کاشان بود.
روش: این مطالعه از نوع کاربردی و توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان ایرانی و عراقی رشته تربیت بدنی دانشگاه کاشان بوده و نمونه شامل ۱۹۳ نفر از این دانشجویان بود. داده‌ها به صورت میدانی و با استفاده از پرسش‌نامه جمع‌آوری شد. روایی سازه پرسشنامه‌ها از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم مورد ارزیابی قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شد که تمامی متغیرها دارای پایایی بالاتر از 70/0 بودند. برای آزمون فرضیه‌ها، از مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار لیزرل و روش حداقل مربعات جزیی بهره گرفته شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین هوش اخلاقی و سرمایه روانشناختی رابطه‌ای مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین، در بررسی ابعاد هوش اخلاقی مشخص شد که ابعاد درستکاری و مسئولیت‌پذیری تأثیر مثبت و معناداری بر ابعاد خودکارآمدی، امید، تاب‌آوری و خوش‌بینی دارند، در حالی که ابعاد دلسوزی و بخشش در برخی موارد اثر معنادار نداشتند. آزمون تی مستقل نیز نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین هوش اخلاقی و سرمایه روانشناختی دانشجویان ایرانی و عراقی وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: این یافته‌ها بر نقش مهم و اثرگذار هوش اخلاقی در تقویت سرمایه روانشناختی تأکید دارند و به ویژه ابعاد درستکاری و مسئولیت‌پذیری را به عنوان عوامل کلیدی می‌توان به عنوان محورهای اصلی برنامه‌های آموزشی و توسعه فردی در نظر گرفت.

کلیدواژه‌ها