پیش بینی تاب آوری معلمان از طریق مؤلفه‌های کیفیت زندگی کاری مطالعه موردی: معلمان مقطع متوسطه شهر چمستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

10.22098/pbeo.2025.18861.1075

چکیده

چکیده
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی تاب‌آوری معلمان دوره متوسطه شهر چمستان با استفاده از مؤلفه‌های کیفیت زندگی کاری انجام شد..
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه هدف شامل کلیه معلمان مدارس متوسطه اول و دوم شهر چمستان در سال تحصیلی 1404-1403 بود که از این تعداد 145 نفر به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی و بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار گرد‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های استاندارد کیفیت زندگی کاری والتون و تاب‌آوری کونور-دیویدسون بود. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS 26 بهره گرفته شد و داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین کیفیت زندگی کاری معلمان و تاب‌آوری آنان در سطح اطمینان 99 درصد، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (340/0=r , 01/0> p). همچنین بین همه ی مؤلفه‌های کیفیت زندگی کاری معلمان و تاب‌آوری آنان رابطه معنی داری وجود داشت، اما بین پرداخت منصفانه و کافی و تاب‌آوری معلمان رابطه معناداری وجود نداشت. همچنین مؤلفه‌های قانون‌گرایی و توسعه انسانی در تبیین تاب آوری معلمان مؤثر بوده و سایر مؤلفه‌های کیفیت زندگی کاری، تاثیر چندانی در پیش بینی تاب‌آوری معلمان نداشتند.
نتیجه‌گیری: توجه به نتایج این پژوهش به مدیران و برنامه ریزان آموزشی کمک می کند تا با درک بهتر مؤلفه های کیفیت زندگی کاری، گامی مؤثر در جهت افزایش تاب آوری و توانمندی معلمان بردارند.

کلیدواژه‌ها